THE LANGUAGE AND STYLE USED IN CHILDREN’S LITERATURE BOOKS


Güven M.

TYB Akademi Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, vol.34, no.34, pp.9-37, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Children’s literature is the one that takes place in the process from early childhood to adolescence addressing children. As a term, it refers to the literary activity and the publications in the field. Its methods, scope, and limitations are controversial due to the richness of its broad sense. The number of publications increased along with the variety of publications, the content expanded, and social issues entered the books with the works in the field of children’s literature in the last five decades. Today, Turkish Children’s Literature faces a development and change in terms of quality and quantity. However, the works created are not at the same rate in terms of quality and quantity. The lack of self-control among the authors, the fact that the literature that must be performed in the child’s center is realized by keeping children in the very center, the inability to increase the innate ability, comprehension, and pleasures of children, who are the main element in this respect, by making children passive, and eventually, the works created are flawed in terms of language and style, and are among the important problems of Turkish children’s literature. In literary works, the lack of personal and affective elements, tendencies, and ideas and the thought, which is the basis of writing, are not condensed and unequaled, in other words, it had some kind of “stylelessness”, prevented Turkish children’s literature from being produced and developing with a source and power consisting of the past original and future generation. Children’s literature, which has moved to advanced levels in terms of its subjects and contents, did not show the same success in terms of language and style.
Çocuk edebiyatı, erken çocukluk döneminden ergenlik dönemine kadar olan süreçte gerçekleşen edebiyattır. Çocuk edebiyatı, terim olarak hem edebî faaliyeti hem de alanda yapılan yayınları kapsar. Şümulünün geniş, havi olduğu muhtevanın zenginliği dolayısıyla çocuk edebiyatının usul ve yöntemleri, kapsam ve sınırlılıkları tartışmalıdır. Çocuk edebiyatı alanında son elli yılda yayın sayısı artmış, yayın çeşitliliği çoğalmış, konular genişlemiş ve sosyal meseleler çocuk edebiyatı kitaplarına girmiştir. Türk Çocuk Edebiyatı bugün hızlı bir gelişme ve değişme içindedir ve nicelik, miktar ve adet bakımından önemli ilerlemeler göstermektedir. Bununla birlikte meydana getirilen ve ortaya konan eserler nitelik bakımından aynı keyfiyet ve güzellikte değildir. Yazarlar arasında özdenetim mekanizmasının kurulamamış olması çocuğun merkezinde gerçekleşmesi gereken edebiyatın çocuk merkezde tutularak gerçekleştirilmesi, böylece asıl cevher konumundaki çocuğun pasif duruma düşürülmesi ile ondaki doğuştan gelen kabiliyet, idrak ve zevkin artırılamaması ve nihayet meydana getirilen eserlerin hem dil ve ifade hem üslup yönünden kusurlu olması Türk çocuk edebiyatının önemli problemlerindendir. Şahsi ve afektif (teessüri) unsur, temayül ve fikirlere yer verilmemesi ve yazının esası olan düşüncenin temerküz ve tekâsüf ettirilmemesi “üslupsuzluk”, Türk çocuk edebiyatının istihale geçirmesini ve geçmiş aslından ve gelecek neslinden teşkil bir medar ve kudret ile gelişmesini engellemiştir. Konu ve muhtevaları bakımından ileri merhalelere taşınan çocuk edebiyatı, dil ve üslup yönünden aynı başarıyı gösterememiştir.