After the discovery that news photographs are a powerful propaganda material that can be used to create the desired effect and manipulation in the social field, the content of photographs used in health news has started to change. In this study, it has been investigated how horror elements are embedded in news photographs, and to what extent they are used to influence the behavior of societies.First of all, all images were discussed in three groups according to the level of the horror element used. The photographs were selected based on the determination of three important and independent variables developed: “fear”, “perceived threat”, and “perceived efficacy”. The photographs selected according to the classification were analyzed through semiology, which is one of the qualitative research methods, in the second stage of this research. The photographs were analyzed in terms of myth, code, metaphor, and metonym based on Roland Barthes’ concepts of meaning and connotation. In the analysis, it was observed that the fear approach was frequently used. Health and illness were defined from a medical point of view, and solutions for health and illness were sought within this paradigm and within the health-illness opposition.
Haber fotoğraflarının toplumsal alanda istenilen etkiyi yaratmada ve manipülasyonda kullanılabilecek güçlü bir propaganda malzemesi olduğunun keşfinden sonra,sağlık haberlerinde kullanılan fotoğrafların da içeriği değişmeye başlamıştır. Bu çalışmada, korku öğelerinin haber fotoğraflarına nasıl yerleştirildiği ve bunların toplumların davranışlarını etkilemede ne ölçüde kullanıldığı araştırılmıştır. Öncelikle tüm görseller kullanılan korku öğesinin düzeyine göre üç grupta ele alınmıştır. Fotoğraflar, “korku”, “algılanan tehdit” ve “algılanan etkinlik” olmak üzere birbirinden bağımsız değişken saptaması üzerinden seçilmiştir. Yapılan sınıflamaya göre seçilen fotoğraflar, araştırmanın ikinci aşamasını oluşturan nitel araştırma yöntemlerinden biri olan Göstergebilimsel olarak analiz edilmiştir. Roland Barthes’in düzanlam ve yananlam kavramları temel alınarak, fotoğraflar mit, kod, metafor ve metonim bakımından da analiz edilmiştir. Yapılan incelemede, korku yaklaşımının sıklıkla kullanıldığı görülmüştür.