Psikolojik danışmanların farklı kişisel ve kültürel özelliklere sahip danışanlarla çalışabilmesi için belirli hususları dikkate almalarında yarar vardır. Öncelikle, danışanlara ilişkin etnik köken, cinsiyet, sosyoekonomik düzey, engelli olma, dini, spiritüellik, vb. kişisel ve kültürel özelliklerin onların ruh sağlığını ne şekilde etkilediğini anlamalarında yarar vardır. Ayrıca, psikolojik danışmanların kendi kişisel, kültürel ve mesleki değerlerinin danışan ve psikolojik danışma süreci üzerindeki yansımalarına ilişkin farkındalık sahibi olmaları etkili psikolojik danışma hizmeti ve- rebilmenin ön koşullarından biridir. Bu doğrultuda psikolojik danışmanların, danışanların bireysel, kültürel, vb. özelliklerine ve sorunlarına uygun ruh sağlığı hizmeti veya daha iyi psikolojik yardım sunabilmeleri için temel ye- terliklere/tutumlara sahip olmaları beklenmektedir. Çokkültürlülük, sosyal adalet ve farklı cinsel yönelimlere sahip danışanlarla çalışabilme gibi yeterlikler/tutumlar psikolojik danışmanların sahip olması beklenen temel yeterlilik- lerdir. Bu çalışmanın amacı okul psikolojik danışmanları ile psikolojik danışman adaylarının çokkültürlülük, sosyal adalet ve cinsel tutum düzeylerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 108 okul psikolojik danışmanı ile 292 psikolojik danışman adayı oluşturmuştur. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi ve tek-yönlü MANOVA kullanılmıştır. Araştırma bulguları psikolojik danışman adayları ile okul psikolojik danışmanlarının çokkültürlülük, sosyal adalet ve eşcinsellik tutumları arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığını göstermiştir. Psikolojik danışman adayları ve psikolojik danışman adaylarının çokkültürlü psikolojik danışma yeterlikleri cinsiyete göre tek-yönlü MANOVA testiyle incelenmiştir. Yapılan karşılaştırma sonucunda psikolojik danışman adayları arasında farkındalık alt boyutunda erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunurken, okul psikolojik danışmanları arasında bilgi alt boyutunda erkekler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
It can be important for counselors to take clients’ individual and cultural differences into consideration while providing counseling services. First of all, it would be a valuable source for counselors to understand to what extent that clients’ individual and cultural features such as ethnicity, gender, socioeconomic status, disability, belief system, spirituality, etc., influence their mental health. Furthermore, another prerequisite of providing more effective counseling services is that counselors are expected to be aware of their own personal, cultural, and professional values that might affect counseling relationship and clients as well. In this regard, counselors are expected to have essential competencies/attitudes to respond to the needs of the clients, who have indi- vidual and cultural differences and promote the quality of their services. Multicultural counseling competen- cies, social justice competencies, and homosexuality attitudes are the core competencies of the counseling profession that every counselor should possess. The purpose of this study is to examine the level of school counselors' and counselor candidates’ level of multicultural counseling competencies, social justice, and ho- mosexuality attitudes. The research sample consisted of 108 school counselors and 292 counselor candidates. Correlation analysis, independent samples t-tests, and One-Way MANOVA were applied in the data analysis. No significant differences emerged between school counselors’ and counselor candidates’ level of multicultur- al counseling competencies, social justice, and homosexuality attitudes. One-Way MANOVA was conducted to examine if there was any significant difference among school counselors and counselor candidates in terms of gender. Research findings show that there was a significant difference in the awareness subscale in favor of male counselor candidates. There was also a significant difference in the knowledge subscale in favor of male school counselors.