The Sense of Philosophy of Necip Fazıl Kısakürek


ULUTAŞ Y.

ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.9, no.20, pp.481-491, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

It is possible to evaluate Muslim’s attitude towards philosophy in three category. Some group completely refuse philosophic thoughts, on the other hand the other group acceptit the measurement of everything. Some group criticize philosophy when it is necessary. Those refuse every kind of thought that depends on theoretical wisdom, accept intutionism wisdom. It is possibile to evaluate Necip Fazıl Kısakürek in this category. According to him, philosophy is instituon that wisdom dominates itself. He refuses philosophy because of its not being impartial and it doesn’t consist of religion’s rules. According to him, if philosophy is under the control of religion’s rules in advance and the wisdom is slave to concrete evidences it is possibile to benefit fromphilosophy.
Müslümanların felsefe karşısındaki tutumlarını üç ana kategoride değerlendirmek mümkündür. Bir gurup tamamıyla felsefi düşünceyi ret ederken başka bir gurup da aksine her şeyin ölçüsü olarak kabul etmiştir. Diğer bir gurup da felsefeyi yeri geldiğinde tenkit etmiştir. Bu guruba dâhil olanlar, teorik akla dayalı her türlü düşünceyi ret ederek sezgici aklı kabul ederler. Necip Fazıl Kısakürek’i de bu kategoride değerlendirmek mümkündür. Ona göre felsefe, aklın kendi hükümranlığını kurmak için kurduğu bir kurumdur. Felsefe tarafsız olmadığı ve vahyin emrine girmediği gerekçesi ile ret eder. Ona göre felsefe peşinen vahyin emrine girse akılda bedahete köle olsa hikmet olur ki bu da insanı kurtuluşa götürür.