Kütahya Ulusal Sosyoloji Sempozyumu II, Yeniden Sosyoloji, Kütahya, Turkey, 17 - 18 October 2024, pp.1-27, (Full Text)
Socilogy has gone throuhg some methodological and theroetical processes in the world and later in Turkey since the years it began to be instituonalized; It is a discipline that is important in terms of explaining, understandingn and interpreting the institutions that form the social the structure in our age and in the future, the rapidly increasing social change in all units of the structure and the problems they cause. The position statüs and value or importance of sociology as a professional field directly affects individuals in this field and their sociasl environments in practice. The subject and scope of the study include the factors affecting the attitudes and opinions of universty youth regarding socilogy education and their expectations for their future.Perception dimensions of young people studying in the sociology department towards the deparment; determining to what extent and how factors such as attitudes, expectations, perception of the future sociology in Turkey and anxiety affect the class in which they study, gender and family income level are important in terms of the academicsuccess of young people and the structureing of the sociology education. In addition political, econonic and culturel etc. İn todays Word, concidering the formation and changes the position and status of social sciences are becoming increasingly important. Identfying the problems of students stduying in this fields; it is valuable in terms of making educational and training plans incraesing the future job opportunities, and working fort he benefit of society by being employed, especially in the the fields in which they are educated. Sociology with is status as social science should have a postion of this importance. It would be meaningful for young people with “sociologist” status,who graduate from the departments of universities in Turkey, to be raised in the awareness of the importance of this profession and to be given positions related to their fields by authorized institutions with adequate policies. Based on these points, the aim of this study is; to identify the problems of the sociology department and
education as a social science discipline in Turkey, to reveal the perception dimension of young people studying
in the sociology deparment, including their attitudes towards the department, expectations, future perception and
concerns of sociology in Turkey, in terms of some variables. To this aim; the perceptions of young people studying at Uşak Universty Department of Sociology regarding the sociology education were evaluated quantitavely. Purposive sample selection technique was used in the study.Information on the subject was obtained by conducting a survey with young people studying in the Department of Sociology at Uşak Universty.
Keywords: Uşak Universty Department of Sociology, perception of sociology education, future perception of sociology in Turkey.
Kurumsallaşmaya başladığı yıllardan itibaren dünyada ve sonrasında Türkiye’de dikkate değer bazı yöntemsel
ve kuramsal süreçlerden geçen sosyoloji; yaşadığımız çağda ve gelecekte toplumsal yapıyı oluşturan kurumları,
yapının bütün birimlerinde hızla artan sosyal değişmeyi, bunların neden olduğu sorunları açıklamak, anlamak ve
yorumlamak açısından önem arz eden bir disiplindir. Bir meslek alanı olarak sosyolojinin konumu, statüsü ve
değeri ya da önemi pratikte bu alandaki bireyleri ve sosyal çevrelerini doğrudan etkilemektedir.
Çalışmanın konu ve kapsamına üniversite gençliğinin sosyoloji eğitimine ilişkin tutum ve görüşlerini etkileyen
faktörler ve kendi geleceklerine ilişkin beklentileri dahil edilmiştir. Sosyoloji bölümünde öğrenim gören
gençlerin bölüme yönelik algı boyutlarını; tutum, beklenti, Türkiye’de sosyolojinin gelecek algısı ve kaygı
okuduğu sınıf, cinsiyet, ailesinin gelir düzeyi gibi faktörlerin hangi boyutlarda ve nasıl etkilemekte olduğunun
tespiti gençlerin akademik başarısı ve sosyoloji eğitiminin içeriğinin yapılandırılması açısından önemlidir.
Ayrıca günümüz dünyasındaki siyasi, ekonomik, kültürel vb. oluşum ve değişimler göz önünde
bulundurulduğunda sosyal bilimlerin konumu ve statüsü giderek daha da önem arz etmektedir. Bu alanlarda
eğitim alan öğrencilerin sorunlarının tespit edilmesi; eğitim öğretim planlamalarının yapılması, gelecekteki iş
olanaklarının artması, özellikle eğitim gördükleri alanlarda istihdam edilerek toplum yararına çalışmalar
yapmaları açısından değerlidir. Sosyal bilim statüsüyle sosyoloji bu önemle bir konuma sahip olmalıdır.
Türkiye’deki üniversitelerin sosyoloji bölümlerinden mezun olan “sosyolog” statüsündeki gençlerin bu mesleğin
öneminin bilincinde yetişip yeterli politikalarla yetkili kurumlarca alanlarıyla ilgili konumlara kavuşturulmaları
anlamlı olacaktır.
Bu noktalardan hareketle bu çalışmada amaç; Türkiye’de bir sosyal bilim disiplini olarak sosyoloji bölümünün
ve eğitiminin sorunlarını tespit etmek, sosyoloji bölümünde öğrenim gören gençlerin bölüme ilişkin tutum,
beklenti, gelecek algısı, Türkiye’de sosyolojinin gelecek algısı ve kaygılarını içeren algı boyutlarını bazı
değişkenler açısından ortaya koymaktır. Bu amaçla; Uşak Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde öğrenim gören
gençlerin sosyoloji bölümüne ve sosyoloji eğitimine ilişkin algıları niceliksel olarak değerlendirilmiştir.
Çalışmada amaçsal örneklem seçim tekniği kullanılmıştır. Uşak Üniversitesi Sosyoloji Bölümünde öğrenim
gören gençler ile anket çalışması yapılarak konuya ilişkin bilgi edinilmiştir.
Anahtar kelimeler: Uşak üniversitesi sosyoloji bölümü, sosyoloji eğitimi algısı, Türkiye’de sosyolojinin
gelecek algısı.