An Investigation of Professional Competence and Job Satisfaction of School Counselors Graduated from Different Programs


TAŞDELEN KARÇKAY A.

Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.24, pp.24-35, 2008 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

In this study, professional competence and job satisfaction of the counselors graduated from different programs are investigated. Participants of the study were school counselors working in Sivas and İzmir (n=90). Professional Competence Scale (Kuzgun, Aydemir-Sevim and Hamamcı, 1999) and Job Satisfaction Scale (Hackman and Oldman, 1980) were used in the study. Findings indicated that there was no significant difference between the graduates of psychological counseling program and other programs in terms of professional competence and job satisfaction scores. There was no significant relationship between the professional competence and job satisfaction scores of the school counselors. Findings of the multiple regression analysis revealed that the kind of school in which the counselor works and educational level of the couselor were significant in terms of predicting the professional competence of the school counselors. Morever, for the participants who are graduated from psychological counseling and guidance program the kind of school in which they work was significant, while for the participants who are graduated from different programs the frequency of participation in in-service training was significant in terms of predicting the professional competence.
Bu çalışmada, farklı eğitim programı mezunu okul psikolojik danışmanlarının mesleki yeterlilikleri ve iş doyumlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmaya İzmir ve Sivas illerinde çalışan okul psikolojik danışmanları (n=90) katılmıştır. Araştırmada Mesleki Yeterlilik Ölçeği (Kuzgun, Aydemir-Sevim ve Hamamcı, 1999) ile İş Doyum Ölçeği (Hackman ve Oldman, 1980) kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okul psikolojik danışmanlarının mezun oldukları eğitim programlarına göre, alan mezunu ve alan dışı mezunu olma değişkenine göre mesleki yeterlilik ve iş doyumu puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir fark olmadığı bulunmuştur. Okul psikolojik danışmanlarının mesleki yeterlilik ve iş doyumları arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Mesleki yeterliliğin yordanmasına ilişkin çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre, çalışılan okul türü ve eğitim düzeyi değişkenlerinin mesleki yeterlilik üzerinde anlamlı yordayıcı değişkenler olduğu görülmektedir. Ayrıca, alan mezunu okul psikolojik danışmanları için mesleki yeterliği yordayan değişken çalışılan okul türü, alan dışı mezun olan okul psikolojik danışmanlar için hizmet içi eğitime katılma sıklığı olarak bulunmuştur.