Annelerin Birlikte Okuma Sürecinde Sergiledikleri Fiziksel Davranışlar ile Konuya İlişkin Görüşleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


EROL D., TEPETAŞ CENGİZ G. Ş.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.23, sa.3, ss.2702-2744, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada annelerin çocukları ile gerçekleştirdikleri birlikte okuma sürecinde sergiledikleri davranışlarıyla, bu konudaki görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma karma desen kullanılarak planlanmıştır. Annelerin çocukları ile gerçekleştirdikleri birlikte okuma sürecinde sergiledikleri davranışlarıyla bu konudaki görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli, anne-baba davranışların nedenlerine ilişkin nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Türkiye’nin birçok ilinden katılımcı rastgele yolla belirlenen 37 anne oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Anne-Baba-Çocuk Birlikte Kitap Okuma Envanteri, Anne-Baba-Çocuk Birlikte Okuma Süreci Gözlem Formu ve Anne Baba Görüşme Formu olmak üzere üç ayrı araçtan yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen nitel verilerin analizinde ise MAXQDA, nicel verilerin analizinde Jamovi programı aracılığıyla korelasyon testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda annelerin çocukları ile birlikte okuma sürecine yönelik görüşleri ile birlikte okuma davranışları arasında anlamlı ilişki görülmüştür. Annelerin yaşı ve eğitimi arttıkça birlikte okuma sürecine ilişkin destekleyici fiziksel davranışlar arasında anlamlı ilişki görülmüştür. Annelerin birlikte okuma sürecinde en sık gösterdikleri davranış “yazı ya da görselleri işaret etme/gösterme”dir.
The study aimed to investigate the relationship between parents’ opinions about the shared reading process with their children and their behaviors during the process. A mixed methods design was used in the study. The correlational survey model –a quantitative research method– was employed to analyze mothers’ behaviors in the process of shared reading and their opinions on this subject, while case study - a qualitative research method - was utilized to further investigate the causes of parents’ behaviors. The study group comprised 37 mothers randomly selected from various provinces of Turkey. The data collection tools were as follows: Parent-Child Shared Book Reading Inventory, Parent-Child Shared Reading Observation Form, and the Parent Interview Form. The quantitative data obtained in the study were analyzed through MAXQDA, whereas the qualitative data analysis was based on correlation testing using Jamovi software. The results demonstrated a significant relationship between parents’ opinions on the shared reading process and their shared reading behaviors. As the age and education levels of the mothers increased, a significant relationship was observed between the supportive physical behaviors related to the shared reading process. The most common behavior displayed by mothers in the shared reading process was found to be “pointing to/showing the text or the visuals.”