Osman Hamdi Bey’in Resimlerindeki Motiflerde Stilizasyon ve Anlam


ÖZESKİCİ E.

Art-Sanat Dergisi, cilt.0, sa.26, ss.565-586, 2024 (ESCI) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 26
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.26650/artsanat.2024.21.1213545
  • Dergi Adı: Art-Sanat Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.565-586
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, Osman Hamdi Bey’in resimlerindeki motiflerde stilizasyon ve anlam ilişkisini irdelemektir. Ayrıca Osman Hamdi Bey’in resimlerinde ne gibi anlamlar ortaya çıktığını, sanatçının çağdaşlarıyla ortak ve ayrılan noktalarının neler olduğunu fark etmek araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Çalışmanın kapsamı, Osman Hamdi Bey’in Ab-ı Hayat Çeşmesi, Silah Taciri ve Mimozalı Kadın isimli resimleriyle sınırlandırılmıştır. Konu ile ilgili olarak Osman Hamdi Bey’in çağdaşları Şeker Ahmet Paşa’nın ve Nazmi Ziya Güran’ın resim çözümlemelerine de yer verilmiştir. Böylece aynı dönemde yaşayan ve üç farklı üslup özellikleri gösteren sanatçıların eser çözümlemeleri yapılıp resimlerindeki anlam ilişkisi ortaya konmaya çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Osman Hamdi Bey’in resimlerindeki motiflerde stilizasyonlar saptanmıştır. Bu çalışmada Osman Hamdi Bey’in resimlerindeki detaylar incelenmiş, detaylarda öne çıkan stilizasyonlara niçin yer verdiği tespit edilmiştir. Diğer yandan sanatçının resimleri analiz edilmiş ve resimlerindeki motiflerde anlam ve ifade yapısı ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca çalışmada sanatçının eserlerindeki mekân, figür, stilizasyon ve anlam ilişkisinin nasıl kurgulandığı tespit edilmiştir.
The aim of the research; is to examine the relationship between stylization and meaning in the motifs in Osman Hamdi Bey’s paintings. In addition, it is another aim of the research to realize what meanings emerge in Osman Hamdi Bey’s paintings and what the artist’s common and different points are with his other contemporaries. The scope of the research; is limited to Osman Hamdi Bey’s paintings called Ab-ı Hayat Fountain, Weapon Dealer and Woman with Mimosa. In addition, the painting analyzes of Şeker Ahmet Pasha and Nazmi Ziya Güran, who are contemporaries of Osman Hamdi Bey, are also included in the subject. Thus, it is thought that the meaning relationship in their paintings will be understood by analyzing the works of the artists who lived in the same period and showed three different stylistic features. According to the findings obtained in the research; Stylizations have been identified in the motifs of Osman Hamdi Bey’s paintings. In the article, the details of Osman Hamdi Bey’s paintings were examined and it was determined why she settled on the stylizations that stand out in the details. In the article, the analysis of the artist’s work has been examined and the meaning and expression structure of the motifs in his paintings has been revealed. As a result, this article is important in terms of understanding how the relationship between space, figure, stylization and meaning in the works of the artist is constructed.