Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin öz denetim becerileri ile sorumluluk değeri arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Ayrıca çalışmada öğrencilerin öz denetim becerileri ve sorumluluk değerleri; cinsiyet, günlük internet kullanımı, günlük televizyon izleme durumları gibi değişkenler açısından incelenmiştir İlişkisel tarama modelinde kurgulanan araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ilinde kolay örnekleme yoluyla seçilmiş altı farklı ortaokulda 5, 6 ve 7. sınıfta öğrenimleri-ne devam eden toplam 405 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Gökalp ve İnel (2021) tarafından “Öz denetim Ölçeği" ile Gökalp (2021) tarafından geliştirilen “Sorumluluk Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel istatistiklerden yüzde ve frekans; fark testlerinden bağımsız gruplar için t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA); ilişkisel testlerden Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi ve basit doğrusal regresyon analizlerine tabi tutulmuştur. Bahsi geçen analizler gerçekleştirilirken SPSS 22 paket programından faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin günlük internet kullanma, televizyon izleme ve sınıf düzeyi gibi değişkenler açısından sorumluluk ve öz denetimlerinde istatistiksel anlamda fark görülmezken; cinsiyet değişkenine göre kız öğrenciler lehine anlamlı farklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışma grubunda yer alan öğrencilerin öz denetim becerisi ile sorumluluk değeri arasında orta düzeyde anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki olduğu; öğrencilerin öz denetim becerilerinin sorumluluk değerlerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu araştırmanın diğer sonuçlarındandır.
The aim of this research is to reveal the relationships between the self-control skills and the value of responsibility of secondary school students. In addition, in the study, students' self-control skills and responsibility values were examined in terms of variables such as gender, daily internet use, daily watching television. The study group of the research, which was Designed by correlational survey model, consists of 405 secondary school students Studying in the 5th, 6th and 7th gradesin six different secondary schools selected by easy sampling in the province of Şanlıurfa in the 2020-2021 academic year. “Self-control Scale” by Gökalp and İnel (2021) and “Responsibility Scale” developed by Gökalp (2021) were used as data collection tools. Percentage and frequency from descriptive statistics, t-test and one-way analysis of variance for groups independent from difference tests (ANOVA) was subjected to Pearson product-moment correlation method and simple linear regression analyzes from correlational tests. While performing the aforementioned analyzes, SPSS 22 package program was used. As a result of the research, there was no statistical difference in students' responsibility and self-control in terms of daily internet use, television watching and class degree; According to the gender variable, it was concluded that there were significant differences in favor of female students. In addition, it was found that there was a moderately significant and positive relationship between students’ self-control skills and the value of responsibility; It is another result of the research that students' self-control skills are a significant predictor of responsibility values.