Bu çalışmanın amacı, mükemmeliyetçilik, cinsiyet, algılanan sosyoekonomik düzey ve algılanan akademik başarı değişkenlerinin ergenlerin yaşadıkları kariyer kaygısını ne düzeyde yordadığını belirlenmektir. Buradan hareketle, değişkenlerin arasında beklenen muhtemel ilişkiyi belirlemek için ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Çalışma grubunun oluşturulması ise uygun örneklemeyle yapılmıştır. Araştırmacıların hazırladığı uygulama formu, Türkiye’nin *** ilinde bulunan ve ergenlik döneminde olan 352 katılımcıya uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacılarca hazırlanan ve kişisel bilgilerin sorulduğu bir form, Kariyer Kaygısı Ölçeği ve Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencileri için Psiko-Sosyal Özellikler Ölçeği’nin mükemmeliyetçilik alt boyutu kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analiz işlemlerinde, çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan sonuçlar, mükemmeliyetçi olmanın, kadın olmanın, orta düzeyde sosyoekonomik duruma sahip olmanın ve düşük düzeyde akademik başarıya sahip olmanın ergenlerdeki kariyer kaygısı ile pozitif yönde; erkek olmanın, yüksek düzeyde sosyoekonomik duruma sahip olmanın ve yüksek düzeyde akademik başarıya sahip olmanın ise ergenlerdeki kariyer kaygısı ile negatif yönde ilişkili ve anlamlı birer yordayıcı oldukları şeklindedir. İlgili alanyazından destek alınarak, ulaşılan sonuçların tartışması yapılmıştır ve bu tartışmadan hareketle gelecekte yapılması planlanan araştırmalara öneriler sunulmuştur.
In the current study, it was aimed to determine the extent to which the variables of perfectionism, gender, perceived socio-economic status and perceived academic achievement predict career anxiety of adolescents. To this end, the relational survey model was used to determine the relationship between the variables. The study group was formed by using the convenience sampling method. The form prepared by the researchers was administered to 352 adolescent participants in the city of Burdur, Turkey. The data in the study were collected by Career Anxiety Scale and the perfectionism sub-dimension of the Psycho-Social Characteristics Scale for Gifted Secondary School Students. In the analysis of the collected data, the multiple linear regression analysis. As a result of the study, it was concluded that being perfectionist, being female, having middle socio-economic status and having a low level of academic achievement are positively and significantly correlated with the career anxiety in adolescents and that being male, having high socio-economic status and having a high level of academic achievement are negatively and significantly correlated with the career anxiety in adolescents. The results were discussed in light of the relevant literature and suggestions were made for future research.