The Investigation of Fourth Grade Elementary School Students’ Critically Reading and Problem-Solving Skills in Terms of Several Variables: Sample of Uşak


Şara Hürsoy P., KARADEDELİ İ.

Educational academic research (Online), vol.1, no.47, pp.26-40, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The aim of this research was to examine the critical reading skills and the problem-solving skills of the students in the fourth grade of Uşak primary school according to the variables such as gender, socioeconomic level of the family, education level of the family, computer and tablet usage frequency of the students and to determine the relationship between skills. Descriptive and relational survey method was used in the research. Data from the study were collected from 466 students from 12 primary schools. Personal Information Form, Critical Reading Skill Scale, and Problem Solving Inventory for Children were applied in order to collect personal information from students during the collection of data. In the analysis of collected data, analysis methods such as arithmetic mean, standard deviation, analysis of variance test, Tukey test, correlation, and regression were used. According to the result of the research, students have high level of critical reading ability and medium level of problem-solving ability. A moderately significant relationship was found between the level of critical reading skills and the level of problem-solving skills of the fourth-grade students.
Bu araştırmanın amacı, Uşak ilindeki ilkokulların 4. sınıflarında okuyan öğrencilerin eleştirel okuma beceri düzeyleri ile problem çözme becerilerinin cinsiyet, ailenin sosyoekonomik düzeyi, ailenin eğitim düzeyi, öğrencinin bilgisayar ve tablet kullanma sıklığı gibi değişkenlere göre incelemek ve öğrencilerin eleştirel okuma becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi belirle- mektir. Araştırmanın verileri, 12 ilkokuldaki 466 öğrenciden toplanmıştır. Verilerin toplanması aşa- masında, öğrencilerden kişisel bilgilerini toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Eleştirel Okuma Beceri Ölçeği ve Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri uygulanmıştır. Toplanan verilerin anali- zinde, aritmetik ortalama, standart sapma, ANOVA Testi, Tukey Testi, korelasyon ve regresyon ana- lizi gibi analiz yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, öğrencilerin eleştirel okuma becerisi yüksek, problem çözme becerisi ise orta düzeyde çıkmıştır. Dördüncü sınıf öğren- cilerinin eleştirel okuma beceri düzeyi ile problem çözme beceri düzeyi arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.