İlkokul Sosyal Bilgiler Dersine Özgü Akademik Risk Alma Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


İNESİ M. A., sezer a.

Milli Eğitim, cilt.53, sa.241, ss.331-344, 2024 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 53 Sayı: 241
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.1190843
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.331-344
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

: Bu araştırmada İlkokul Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Akademik Risk Alma (İSBARA) ölçeği geliştirilmesi amaçlanmıştır. Kesitsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu Manisa ilinde öğrenim gören ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen ve gönüllü olarak çalışmaya katılan öğrencilerden oluşmaktadır. İlkokul 4. Sınıftan 374 (% 51) ve ortaokul 5. Sınıftan 358 (%49) öğrenci olmak üzere toplam 732 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Elde edilen verilerle tamamlanan bu ölçek 3 faktör ve 17 maddeden oluşmaktadır. Bu çalışmada ölçeğin Kaiser Meyer Olkin (KMO) örneklem yeterliği katsayısı .87, toplam varyansı % 47 ve Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısının ise .82 olduğu hesaplanmıştır. Bu değerler ilkokul Sosyal Bilgiler dersinde akademik risk alma eğilimini ölçmek için geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir. Ölçeğin ilkokul Sosyal Bilgiler dersinde akademik risk alma eğilimi ile farklı değişkenler arası ilişkileri tespit etmeyi amaçlayan araştırmalarda kullanılmak üzere ekonomik ve işlevsel olacağı ayrıca ilgili alana katkı sunacağı düşünülmektedir.
In this study, it was aimed to develop the Academic Risk Taking (ISBARA) scale for Primary School Social Studies Lesson. The study group of the research, which was designed according to the cross-sectional scanning method, consists of students studying in the province of Manisa and selected by the easily accessible sampling method and voluntarily participated in the study. A total of 732 students, 374 (%51) from the 4th grade of primary school and 358 (%49) from the 5th grade of secondary school, participated in the study. This scale, which is completed with the data obtained, consists of 3 factors and 17 items. In this study the total variance was %47, and the Cronbach alpha internal consistency coefficient was .82. These values show that the scale developed to measure academic risk taking tendency in primary school social studies course is valid and reliable. It is thought that the scale will be economical and functional to be used in studies aiming to determine the relationship between academic risk taking tendency and different variables in primary school social studies course and will also contribute to the related field.