Tüketici Sonrası Tekstil Atıklarının Geri Dönüşümüne Yönelik Tüketici Tutumlarının İncelenmesi


Creative Commons License

ONER E.

Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi (Online), cilt.6, sa.3, ss.2009-2022, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dünyadaki nüfus artışı, değişen tüketim alışkanlıkları, farklılaşan tüketici davranışları, hızlı moda akımı, sürekli değişen moda trendlerine ayak uydurmayı amaçlayan ucuz ve hızlı üretim modeli tekstil ve hazır giyim sektöründe devasa atıklar oluşmasına neden olmaktadır. Tüketici öncesi tekstil atıklarının geri dönüştürülmesi noktasında sanayi faaliyetleri bulunmasına rağmen, tüketici sonrası tekstil atıklarının organizasyonu ve geri dönüşümü ile ilgili küresel çapta ciddi bir eksiklik bulunmaktadır. Bu araştırmada dünya için önemli bir sorun olan tüketici sonrası tekstil atıklarının geri dönüşümü konusunda tüketici tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında dijital ortamda 501 kişiye anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler incelenmiş ve ortaya çıkan bulgular yorumlanmıştır. Çalışma sonuçları değerlendirildiğinde toplumun geri dönüşüm konusunda daha fazla bilgilendirilmeye ihtiyacı olduğu, geri dönüşüm çalışmalarında şeffaflığın, izlenebilirliğin ve belgelendirmenin önemli olduğu, geri dönüşüm ürünlerinin hijyen ve kaliteleriyle ilgili çekinceler olduğu anlaşılmıştır.
The population growth in the world, changing consumption habits, differentiating consumer behaviors, fast fashion trend, cheap and fast production model aiming to keep up with the ever-changing fashion trends cause huge wastes in the textile and clothing industry. Although there are industrial activities at the point of recycling of pre-consumer textile waste, there is a serious deficiency on a global scale regarding the organization and recycling of post-consumer textile waste. In this research, it is aimed to examine consumer attitudes about the recycling of post-consumer textile waste, which is an important problem for the world. Within the scope of the research, a survey was applied to 501 people in the digital platform. The data obtained from the surveys were examined and the findings were interpreted. When the results of the study were evaluated, it was understood that the society needs more information about recycling, transparency, traceability and documentation are important in recycling studies, and there are reservations about the hygiene and quality of recycling products.