Objective: The purpose of this study is to determine the
relationship between problematic internet use and self-efficacy perceptions
of nursing students. Material and Methods: The research was
designed as a quantitative research and was a descriptive research. It
was conducted with 271 nursing students studying at the Uşak University
Faculty of Health Sciences Department of Nursing and agreeing to
participate in the study voluntarily. The research data were collected
by a questionnaire in the fall semester of the 2017-2018 academic year.
Problematic internet usage situations of the students were measured by
“Problematic Internet Usage Scale (PIUS)” and perceptions of self-efficacy
with “Self-Efficacy Scale (SES)”. Research data were analyzed
using the SPSS 22.0 program. The socio-demographic characteristics
and internet usage habits of the students were evaluated with frequency
analysis and the data on the research variables with descriptive statistics
regarding mean, standard deviation, minimum and maximum values,
reliability and correlation analysis. Results: According to the
findings of the study, it was observed that the problematic internet use
of nursing students was high (128.17±27.34), and their self-efficacy
perceptions were moderate (48.47±10.54). A significant negative correlation
was found between nursing students' problematic internet use
and their self-efficacy (r=-0.292, p=0.000). As a result of the correlation
analysis made for the sub-dimensions of the PIUS and the sub-dimensions
of the SES, a significant negative relationship was found.
Conclusion: As students' problematic internet use increases, their selfefficacy
perception decreases. Problematic internet use of students with
low self-efficacy perception increases. It is recommended to improve
students' self-efficacy-efficacy perceptions and to raise awareness about
healthy internet use.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik bölümü öğrencilerinin
problemli internet kullanımı ile öz-etkililik-yeterlik algıları arasındaki
ilişkinin tespit edilmesidir. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, nicel
araştırma olarak tasarlanmış olup, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır.
Uşak Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde
okuyan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 271 hemşirelik
öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma verileri, 2017-2018 eğitimöğretim
yılı güz döneminde anket formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin
problemli internet kullanım durumları “Problemli İnternet Kullanımı
Ölçeği (PİKÖ)” ve öz-etkililik-yeterlik algıları “Öz-Etkililik-Yeterlik
Ölçeği (ÖEYÖ)” ile ölçülmüştür. Araştırma verileri, SPSS 22.0 programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin sosyodemografik özellikleri
ve internet kullanım alışkanlıkları, frekans analizi ile araştırma
değişkenlerine ilişkin veriler ortalama, standart sapma, minimum ve
maksimum değerlerine ilişkin tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik ve
korelasyon analizleri ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma bulgularına
göre hemşirelik öğrencilerinin problemli internet kullanımının
yüksek (128,17±27,34), öz-etkililik-yeterlik algılarının orta düzeyde
(48,47±10,54) olduğu görülmüştür. Hemşirelik öğrencilerinin problemli
internet kullanımı ile öz-etkililik-yeterlikleri (r=-0,292, p=0,000)
arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. PİKÖ’nün alt
boyutları ile ÖEYÖ’nün alt boyutlarına yönelik yapılan korelasyon analiz
sonucunda, negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Sonuç:
Öğrencilerin problemli internet kullanımı arttıkça, öz etkililik-yeterlik
algıları azalmaktadır. Öz-etkililik-yeterlik algısı düşük olan öğrencilerin
ise problemli internet kullanımı artmaktadır. Öğrencilerin öz-etkililik-
yeterlik algılarının geliştirilmesi ve sağlıklı internet kullanımı
konusunda bilinçlendirilmesi önerilmektedir.