Hemşirelik Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımı ile Öz-Etkililik-Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Tanımlayıcı Araştırma


Creative Commons License

Solmaz p., başkaya e., Kaya ç., TÜRKMEN İ.

Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.1, ss.185-195, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik bölümü öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile öz-etkililik-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, nicel araştırma olarak tasarlanmış olup, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Uşak Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde okuyan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 271 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma verileri, 2017-2018 eğitimöğretim yılı güz döneminde anket formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin problemli internet kullanım durumları “Problemli İnternet Kullanımı Ölçeği (PİKÖ)” ve öz-etkililik-yeterlik algıları “Öz-Etkililik-Yeterlik Ölçeği (ÖEYÖ)” ile ölçülmüştür. Araştırma verileri, SPSS 22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ve internet kullanım alışkanlıkları, frekans analizi ile araştırma değişkenlerine ilişkin veriler ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerlerine ilişkin tanımlayıcı istatistikler, güvenilirlik ve korelasyon analizleri ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma bulgularına göre hemşirelik öğrencilerinin problemli internet kullanımının yüksek (128,17±27,34), öz-etkililik-yeterlik algılarının orta düzeyde (48,47±10,54) olduğu görülmüştür. Hemşirelik öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile öz-etkililik-yeterlikleri (r=-0,292, p=0,000) arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. PİKÖ’nün alt boyutları ile ÖEYÖ’nün alt boyutlarına yönelik yapılan korelasyon analiz sonucunda, negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Sonuç: Öğrencilerin problemli internet kullanımı arttıkça, öz etkililik-yeterlik algıları azalmaktadır. Öz-etkililik-yeterlik algısı düşük olan öğrencilerin ise problemli internet kullanımı artmaktadır. Öğrencilerin öz-etkililik- yeterlik algılarının geliştirilmesi ve sağlıklı internet kullanımı konusunda bilinçlendirilmesi önerilmektedir.
Objective: The purpose of this study is to determine the relationship between problematic internet use and self-efficacy perceptions of nursing students. Material and Methods: The research was designed as a quantitative research and was a descriptive research. It was conducted with 271 nursing students studying at the Uşak University Faculty of Health Sciences Department of Nursing and agreeing to participate in the study voluntarily. The research data were collected by a questionnaire in the fall semester of the 2017-2018 academic year. Problematic internet usage situations of the students were measured by “Problematic Internet Usage Scale (PIUS)” and perceptions of self-efficacy with “Self-Efficacy Scale (SES)”. Research data were analyzed using the SPSS 22.0 program. The socio-demographic characteristics and internet usage habits of the students were evaluated with frequency analysis and the data on the research variables with descriptive statistics regarding mean, standard deviation, minimum and maximum values, reliability and correlation analysis. Results: According to the findings of the study, it was observed that the problematic internet use of nursing students was high (128.17±27.34), and their self-efficacy perceptions were moderate (48.47±10.54). A significant negative correlation was found between nursing students' problematic internet use and their self-efficacy (r=-0.292, p=0.000). As a result of the correlation analysis made for the sub-dimensions of the PIUS and the sub-dimensions of the SES, a significant negative relationship was found. Conclusion: As students' problematic internet use increases, their selfefficacy perception decreases. Problematic internet use of students with low self-efficacy perception increases. It is recommended to improve students' self-efficacy-efficacy perceptions and to raise awareness about healthy internet use.