Julia Balbilla: Bir Propaganda Şairi Olarak Portresi


Arslan U., Öntuğ M.

Mavi Atlas, cilt.13, sa.2, ss.431-442, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.18795/gumusmaviatlas.1688483
  • Dergi Adı: Mavi Atlas
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.431-442
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, birinci yüzyılın ikinci yarısı ila ikinci yüz yılın ilk yarısında Roma topraklarında yaşamış bir kadın olan Julia Balbilla’ya ve onun şiirlerine odaklanmaktadır. Zengin ve soylu bir aileye mensup olan Julia Balbilla, Roma İmparatoru Hadrianus (İS 117-138) ve eşi Sabina’nın 19-21 Kasım 130 tarihlerinde Mısır’ın Teb kentindeki Memnon Heykelleri’ne yaptığı ziyarete eşlik etmiş ve bu deneyimini yazdığı dört şiirle ölümsüzleştirmiştir. Yunan, Roma ve Mısır kültürlerine ilişkin birçok referans içeren bu şiirler, Hadrianus’un talimatıyla heykellerden birinin bacağına kazınmıştır. Bazı araştırmacılar, Julia Balbilla’nın şiirlerini samimiyetten uzak ve edebî açıdan vasat eserler olarak değerlendirmişlerdir. Ne var ki bu değerlendirmeler, şiirlerin kaleme alınış amacını göz ardı etmektedir. Julia Balbilla şiirlerini İmparator Hadiranus’un ve eşi Sabina’nın propagandasını yapmak maksadıyla kaleme almıştır. Şiirlerinde Hadrianus’u tanrısal bir lider olarak tasvir etmiş, onun politik gücüne ve ilahi meşruiyetine vurgu yapmıştır. Sabina’yı da imparatorluk ideallerine uygun şekilde yüceltmiş, onun güzelliğini ve soyluluğunu ön plana çıkarmıştır. Julia Balbilla; şiirlerinde Hadrianus ve Sabina’yı yüceltmekle kalmamış, entelektüel birikimini ve soyluluğunu ön plana çıkararak kendisini seçkin bir şair ve bir aristokrat olarak konumlandırmıştır. Çalışmamızda Julia Balbilla’nın yaşamı ve eserleri incelenmiş, şiirlerinin bir propaganda aracı olduğu ve kendisinin de bir propaganda şairi olarak vazifelendirildiği savunulmuştur. Bu bağlamda şiirlerinin içeriği, dönemin siyasi ve kültürel dinamikleriyle birlikte ele alınarak Balbilla’nın edebî kimliği ve amacı kapsamlı bir şekilde değerlendirilmiştir.
This study focuses on Julia Balbilla, a woman and poet who lived in Roman territory during the second half of the first century and the first half of the second century. Julia Balbilla, who belonged to a wealthy and noble family, accompanied Roman Emperor Hadrian (117-138 AD) and his wife Sabina on their visit to the Memnon Colossi in Thebes, Egypt, on 19-21 November 130, and immortalised this experience in four poems. These poems, which contain many references to Greek, Roman and Egyptian cultures, were carved onto the leg of one of the statues on Hadrian's order. Some researchers have evaluated Julia Balbilla's poems as insincere and mediocre works of literature. However, these evaluations ignore the purpose for which the poems were written. Julia Balbilla composed her poems for the purpose of promoting Emperor Hadrian and his wife Sabina. In her poems, she portrayed Hadrian as a divine leader, emphasising his political power and divine legitimacy. She also glorified Sabina in accordance with imperial ideals, emphasising her beauty and nobility. Julia Balbilla did not merely glorify Hadrian and Sabina in her poems; she also highlighted her intellectual background and nobility, presenting herself as a distinguished poet and aristocrat. This study examines the life and works of Julia Balbilla, arguing that her poetry served as an instrument of imperial propaganda and that she may be regarded as a propaganda poet.In this context, the content of her poetry has been analyzed in conjunction with the political and cultural dynamics of the period, and Balbilla’s literary identity and purpose have been comprehensively assessed.