This study investigates the differences between the opinions of College of Education, Department of Social Studies preservice teachers’ beliefs toward geography as a lesson. The sample was 154 (78 freshmen, 76 seniors) preservice teachers in Department of Social Studies. For this study a questionnaire with thirty attitude, seven demographic, and two open-ended questions were applied. According to the t-test results being freshmen or seniors (p=0.334>0.05) and being in the school during the day time or night time (freshmen: p=0.957>0.05 and seniors: p=0.995>0.05) were not bring significant differences. There was a significant differences between genders according to the results as follows: female preservice teachers’ beliefs in their first year were higher than males (p=0,043<0,05). However, there was no significant differences between female and male preservice teachers in their last year (p=0.804>0.05). Results of open-ended questions showed that freshmen would like to perform geography lessons with more materials and hands-on experiences. Seniors thought that their college education did not efficient because of college instructors and the educational system. The results showed that preservice teachers’ beliefs on geograpy were not high and it did not change during the college years.
Çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin coğrafya derslerine yönelik ilgilerini ve bu ilgilerdeki farklılıkları belirlemektir. Bu amaçla Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde okuyan 154 öğrenciye otuz maddeden oluşan likert tipi tutum ölçeği uygulanmış ve bir açık uçlu soru sorulmuştur. Araştırmada kullanılan t-test istatistik programı sonuçlarına göre öğrencilerin birinci ve dördüncü sınıf oluşları (P=0.334>0.05), normal ve ikinci öğretimde bulunmaları (birinci sınıflar P=0.957>0.05, dördüncü sınıflar P=0.995>0.05) anlamlı bir fark ortaya çıkarmamıştır. Cinsiyet açısından incelendiğinde birinci sınıftaki kız öğrencilerin aynı sınıftaki erkek öğrencilere göre daha ilgili oldukları (P=0,043<0,05), dördüncü sınıftaki kız ve erkek öğrenciler arasında anlamlı bir fark olmadığı (P=0,804>0,05) görülmüştür. Açık uçlu soruya verilen cevaplarda birinci sınıf öğrencileri derslerde daha fazla materyal kullanılması ve uygulama yapılması gerektiğini ifade etmişlerdir. Dördüncü sınıf öğrencileri ise genelde geride bıraktıkları dört yıllık öğrenim sürecinin verimli olmadığını belirterek bundan sistem ve öğretmenleri sorumlu tutmuşlardır. Sonuçta coğrafya derslerindeki ilgi düzeyinin yüksek olmadığı ve bunun fakültedeki öğrenim süreci boyunca çok fazla değişmediği ortaya çıkmıştır.