12. Anatomi Kış Günleri, Bursa, Turkey, 29 January - 01 February 2025
Objective: Practical anatomy education fundamentally involves
demonstrating human body structures using cadavers. This training is enhanced
through models and mannequins and further developed with three-dimensional
computer programs enabled by modern technology. In the Department of Anatomy at
Cerrahpaşa Faculty of Medicine, unique lecture materials were created using the
“Complete Anatomy” application. These materials correlated with the structures
demonstrated in the practical lab and consisted of video content with
supplementary interactive screens, allowing students to manipulate and examine
structures in detail. This study aimed to measure the impact of these hybrid
educational materials on students’ practical anatomy exam success.
Methods: This study included 289 third-year medical students in the Turkish
Medicine Program at Cerrahpaşa Faculty of Medicine who participated in the
Topographic Anatomy practical exam during the 2023-2024 academic year. Scores
from a 16-point section of the practical exam based on Complete Anatomy visuals
were collected. Data on how much lecture content students viewed, completed,
and reviewed within the application were recorded. Additionally, students’
general grade point averages (GPA) were obtained through the university's AKSİS
system. Correlations between students’ overall academic success, topographic
anatomy practical exam performance, and participation in the Complete Anatomy
lectures were analysed. Statistical analysis was performed using SPSS software,
employing the bivariate Pearson correlation coefficient.
Results: The study analysed the correlation between students’ viewing rates of
the Complete Anatomy lectures and their performance in answering exam questions
based on Complete Anatomy visuals, cadavers and models, considering their GPA. All
partial correlation results showed a significant but low positive relationship
with viewing rates when GPA was included. When GPA was excluded, the results of
the bivariate Pearson correlation coefficient were found to be higher.
Conclusion: Our study supports the idea that practical lecture content prepared using 3D software and visual resources (e.g., videos, and photographs) contributes positively to exam performance.
Amaç: İnsan bedenine ait yapıların kadavralar üzerinde uygulamalı olarak
gösterilmesi anatomi pratik eğitiminin temelini oluşturur. Maket ve modeller
ile desteklenen eğitim, güncel teknolojiler sayesinde üç boyutlu bilgisayar
programlarından yararlanılarak geliştirilmektedir. Cerrahpaşa Tıp
Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı bünyesinde, Complete Anatomy programı üzerinden
pratik salonda gösterilen yapılarla korele şekilde video anlatım içerikleri,
öğrencilerin videoların ardından kendileri manipüle ederek üzerinde yapıları
ayrıntılı şekilde inceleyebilecekleri açılır ekranlardan oluşan özgün ders
içerikleri (lecture’lar) hazırlandı. Bu çalışma ile hibrid bir eğitim modeli
olarak kullanıma sunulan bu online eğitim materyalinin öğrencilerin anatomi
pratik sınav başarısına etkisinin ölçülmesi amaçlandı.
Gereç ve
Yöntemler: Bu çalışmada Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nde eğitim gören
ve 2023-2024 yılı eğitim döneminde Topografik Anatomi ders kurulunda anatomi
pratik sınavına katılmış 289 üçüncü sınıf Türkçe Tıp bölümü öğrencisinin pratik
sınavda Complete Anatomy görselleri üzerinden sorulan toplam 16 puanlık sınav
bölümünden aldıkları puanlar listelenmiştir. Uygulama içerisinde öğrencilerin
her birinin ders içeriklerinin ne kadarını izlediği, lecture’ların ne kadarını
tamamladıkları ve kaç kez izledikleri bilgisi kaydedilmiştir. Üniversitenin Aksis
sistemi üzerinden her öğrencinin genel not ortalamaları (AGNO) bilgisine erişilerek
öğrencilerin genel başarı durumları ile topografi pratik sınav başarıları ve
Complete Anatomy uygulaması üzerinden eğitimlere katılma oranları arasındaki
korelasyon incelenmiştir. İstatistik analizinde SPSS programı kullanılarak
bivariate pearson korelasyon katsayısı ölçülmüştür.
Bulgular: Bu
çalışma ile Complete Anatomy uygulaması üzerinden verilen dersleri öğrencilerin
izleme oranları ve uygulanan pratik sınavda Complete Anatomy görselleri
üzerinden sorulan sorulara, kadavra sorularına ve maket sorularına yanıt
oranları, öğrencilerin genel not ortalamaları göz önüne alınarak incelenmiştir.
AGNO kontrol altına alındığında elde edilen tüm partial korelasyon sonuçları
izleme oranı ile anlamlı fakat düşük ve aynı yönde ilişkili bulunmuştur. AGNO
değerlendirme dışı tutulduğunda bivariate pearson korelasyon katsayısı
sonuçları daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Çalışmamız üç boyutlu yazılımlar ve görsel kaynaklar (video, fotoğraf vb.) ile hazırlanan pratik ders içeriklerinin sınav başarısına katkısı olduğu görüşünü desteklemektedir.