The Effect of 3D (Three Dimensional)-Anatomy Application on Practical Exam Success


Doğancı Ö. I., Taştan Ö. A., Görgün E., Üzel M.

12. Anatomi Kış Günleri, Bursa, Turkey, 29 January - 01 February 2025

  • Publication Type: Conference Paper / Unpublished
  • City: Bursa
  • Country: Turkey
  • Uşak University Affiliated: Yes

Abstract

Objective: Practical anatomy education fundamentally involves demonstrating human body structures using cadavers. This training is enhanced through models and mannequins and further developed with three-dimensional computer programs enabled by modern technology. In the Department of Anatomy at Cerrahpaşa Faculty of Medicine, unique lecture materials were created using the “Complete Anatomy” application. These materials correlated with the structures demonstrated in the practical lab and consisted of video content with supplementary interactive screens, allowing students to manipulate and examine structures in detail. This study aimed to measure the impact of these hybrid educational materials on students’ practical anatomy exam success.

Methods: This study included 289 third-year medical students in the Turkish Medicine Program at Cerrahpaşa Faculty of Medicine who participated in the Topographic Anatomy practical exam during the 2023-2024 academic year. Scores from a 16-point section of the practical exam based on Complete Anatomy visuals were collected. Data on how much lecture content students viewed, completed, and reviewed within the application were recorded. Additionally, students’ general grade point averages (GPA) were obtained through the university's AKSİS system. Correlations between students’ overall academic success, topographic anatomy practical exam performance, and participation in the Complete Anatomy lectures were analysed. Statistical analysis was performed using SPSS software, employing the bivariate Pearson correlation coefficient.

Results: The study analysed the correlation between students’ viewing rates of the Complete Anatomy lectures and their performance in answering exam questions based on Complete Anatomy visuals, cadavers and models, considering their GPA. All partial correlation results showed a significant but low positive relationship with viewing rates when GPA was included. When GPA was excluded, the results of the bivariate Pearson correlation coefficient were found to be higher.

Conclusion: Our study supports the idea that practical lecture content prepared using 3D software and visual resources (e.g., videos, and photographs) contributes positively to exam performance.

Amaç: İnsan bedenine ait yapıların kadavralar üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi anatomi pratik eğitiminin temelini oluşturur. Maket ve modeller ile desteklenen eğitim, güncel teknolojiler sayesinde üç boyutlu bilgisayar programlarından yararlanılarak geliştirilmektedir. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı bünyesinde, Complete Anatomy programı üzerinden pratik salonda gösterilen yapılarla korele şekilde video anlatım içerikleri, öğrencilerin videoların ardından kendileri manipüle ederek üzerinde yapıları ayrıntılı şekilde inceleyebilecekleri açılır ekranlardan oluşan özgün ders içerikleri (lecture’lar) hazırlandı. Bu çalışma ile hibrid bir eğitim modeli olarak kullanıma sunulan bu online eğitim materyalinin öğrencilerin anatomi pratik sınav başarısına etkisinin ölçülmesi amaçlandı.

 Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmada Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nde eğitim gören ve 2023-2024 yılı eğitim döneminde Topografik Anatomi ders kurulunda anatomi pratik sınavına katılmış 289 üçüncü sınıf Türkçe Tıp bölümü öğrencisinin pratik sınavda Complete Anatomy görselleri üzerinden sorulan toplam 16 puanlık sınav bölümünden aldıkları puanlar listelenmiştir. Uygulama içerisinde öğrencilerin her birinin ders içeriklerinin ne kadarını izlediği, lecture’ların ne kadarını tamamladıkları ve kaç kez izledikleri bilgisi kaydedilmiştir. Üniversitenin Aksis sistemi üzerinden her öğrencinin genel not ortalamaları (AGNO) bilgisine erişilerek öğrencilerin genel başarı durumları ile topografi pratik sınav başarıları ve Complete Anatomy uygulaması üzerinden eğitimlere katılma oranları arasındaki korelasyon incelenmiştir. İstatistik analizinde SPSS programı kullanılarak bivariate pearson korelasyon katsayısı ölçülmüştür.

 

 Bulgular: Bu çalışma ile Complete Anatomy uygulaması üzerinden verilen dersleri öğrencilerin izleme oranları ve uygulanan pratik sınavda Complete Anatomy görselleri üzerinden sorulan sorulara, kadavra sorularına ve maket sorularına yanıt oranları, öğrencilerin genel not ortalamaları göz önüne alınarak incelenmiştir. AGNO kontrol altına alındığında elde edilen tüm partial korelasyon sonuçları izleme oranı ile anlamlı fakat düşük ve aynı yönde ilişkili bulunmuştur. AGNO değerlendirme dışı tutulduğunda bivariate pearson korelasyon katsayısı sonuçları daha yüksek bulunmuştur.

 Sonuç: Çalışmamız üç boyutlu yazılımlar ve görsel kaynaklar (video, fotoğraf vb.) ile hazırlanan pratik ders içeriklerinin sınav başarısına katkısı olduğu görüşünü desteklemektedir.