ULUSLARARASI KATILIMLI 25. ISI BİLİMİ VE TEKNİĞİ KONGRESİ (ULIBTK’25), Adana, Türkiye, 10 - 12 Eylül 2025, ss.961-967, (Tam Metin Bildiri)
Elektrikli araçlar ve enerji depolama sistemlerinde bataryaların termal yönetimi, güvenlik ve performans
açısından kritik bir faktördür. Bu çalışmada, bataryaların doğal ve zorlanmış taşınım koşullarında daldırmalı soğutma
yöntemi kullanılarak batarya sıcaklık dağılımlarının iyileştirilmesi ve termal yönetim performanslarının incelenmesi
amaçlanmıştır. 18650 tipi silindirik lityum-iyon bataryalardan oluşan 3 seri 4 paralel konfigürasyonunda bir batarya
modülü oluşturulmuş ve soğutma ortamı olarak dielektrik bir akışkan olan Promosol kullanılmıştır. 1C, 2C ve 3C akım
oranlarında, hava ve sıvı soğutma yöntemlerinin doğal taşınım ve zorlanmış taşınım koşullarındaki batarya termal
performansları karşılaştırılmıştır. Hava soğutmada 1C deşarj oranında maksimum sıcaklık değeri 37°C iken, 2C
deşarjda 55,4°C’ye ulaşarak batarya güvenliği açısından termal güvenlik sınırları aşılmıştır. Bu artan sıcaklığa karşın
1C deşarj oranında daldırma soğutma ile doğal taşınımda 29,5°C’ye, zorlanmış taşınımda ise 25,2°C’ye düşürülmüştür.
3C deşarj oranında ise maksimum sıcaklıklar, doğal taşınımla 33,2°C ve zorlanmış taşınımla 28,5°C dir. Bu değerler
yüksek deşarj oranlarında dahi soğutucu akışkanın yüksek termal iletkenliği ile zorlanmış taşınım koşullarında batarya
sıcaklığını etkin şekilde düşürmektedir. Bataryaların daldırmalı sıvı soğutma yöntemi ile gözle görülür derecede daha
düşük sıcaklıklarda çalıştığı ve maksimum sıcaklık farklarının önemli ölçüde azaldığı tespit edilmiştir. Zorlanmış
taşınımın etkisiyle batarya yüzey sıcaklık dağılımı daha homojen hale gelmiş ve maksimum sıcaklık farklarıda
azalmıştır. Yüksek sıcaklık farklarının batarya ömrünü kısalttığı ve performansını düşürdüğü göz önünde
bulundurulduğunda, daldırmalı soğutma batarya sistemlerinin termal yönetimi, güvenilirliği ve ömrü açısından umut
vaadeden sonuçlar sunmaktadır.