Mezopotamya’da “Portre” Nedir?


ATMACA İ., CZICHON R. M.

Arkeoloji ve Sanat, sa.175, ss.79-94, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: Sayı: 175
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Arkeoloji ve Sanat
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.79-94
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Portre, bireyin betimlenmesiyle oluşturulan bir tasvir sanatı olarak ortaya çıkar. Günümüzde farklı alanlarda farklı portre tanımlarıyla karşılaşılması, portre tanımında bir sorun olduğunu ve Mezopotamya heykellerinin yorumlanması konusunda yetersiz kaldığını göstermektedir. Bu yetersizlik, portre nedir ve Mezopotamya’da portre var mı sorularını akla getirmektedir. Sorulara cevap bulmak amacıyla makale içinde farklı portre tanımları ve Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem'den Akad Dönemi'ne kadar seçili örnekler değerlendirilip, karşılaştırmaları yapılmıştır. Karşılaştırılan portre tanımları ve Mezopotamya eserleri, söz konusu eserlerin birer portre olup olmadığı sorusuna yeni bir bakış açısı kazandırmıştır.
Portraiture emerges as a performing art created by depicting the individual. Different definitions of portraiture in various fields demonstrate a definition problem as well as insufficient interpretation of Mesopotamian sculptures. This situation raises the questions on what portraiture is and whether there was portraiture in Mesopotamia. In order to find answers to these questions, different portrait definitions and selected examples from the Neolithic Period without pottery to the Akkadian Period were evaluated and compared in the article. The comparison of portrait definitions and Mesopotamian artefacts have provided a new perspective on the question of whether the handled artefacts can be defined as portraits or not.