Objective: It is aimed to conduct some health screenings and de- termine the health problems of Turkish and refugee students in primary school within the scope of school health nursing. Material and Methods: The research is a descriptive and cross-sectional study conducted with 1,315 students in six primary schools selected in March 2021 by simple random sampling method in areas where refugee families live intensively in a province in the Aegean region of Türkiye. Data were collected with the school health student screening form developed by the researchers. Ethical permissions were obtained for the research. The statistical analysis of the study was evaluated using number, percentage, mean, chi-square, and t-test in SPSS 29.0 program.Results: 90.8% of the students are Turkish, while 9.2% are foreign nationals. The majority of foreign national students are Iranian and Afghan. Most students are of normal weight, but the obe- sity rate is higher among Turkish students and the rate of obesity is lower among foreign national students. 13.8% of the students have vision problems, while 0.5% have suspected strabismus. While more Turkish students have suspected vision problems, foreign national students have suspected strabismus. 65.8% of the stu- dents have one or more decayed teeth, 5.2% have lice/nits on their scalp, and 7.5% have inadequate hand hygiene. There is a statistically significant difference between Turkish and foreign national students in terms of vision problems, and hand hygiene evaluations. Conclusion: The results of this study have shown that students have problems with body mass index, vision problems, inadequate hy- giene behavior, and oral/dental health. These findings indicate the need for screen- ings to identify students’ health problems within the scope of school health services and the need for education and counseling for identified problems. The use of health care models placed within school health services and culturally adapted for foreign national students can facilitate access to health care services for these children in solving the health problems of foreign national students. It is recommended to develop and implement school health services focused on pro- tecting and improving students’ health.
Amaç: İlkokul dönemindeki Türk ve sığınmacı öğrencilerin halk sağlığı hemşireliği boyutuyla okul sağlığı hemşireliği kapsamında bazı sağlık taramala- rının yapılması ve sağlık sorunlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yön- temler: Araştırma, Türkiye’nin Ege bölgesinde bulunan bir ilde s ığınmacı ailelerin yoğun olarak ya şadığı mahallelerde bulunan basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 6 ilkokulda 1.315 öğrenci ile Mart 2021’de gerçekleştirilmiş tanımlayıcı ve kesitsel bir çalışmadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştiril- miş okul sağlığı öğrenci tarama formuyla toplanmıştır. Araştırma için etik izin- ler alınmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizi SPSS 29.0 program ında sayı, yüzde, ortalama ki-kare ve t-testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Öğ- rencilerin %90,8’i Türk, %9,2’si yabancı uyrukludur. Yabancı uyruklu öğrenci- lerin çoğunluğu İranlı ve Afganistanlıdır. Öğrencilerin %67,9’u normal kilodadır ancak; obez olma oranı Türk öğrencilerde daha yüksek, yabancı uyruklu öğren- cilerde ise dü şüktür. Öğrencilerin %13,8’inde görme kusuru, %0,5’inde şaşılık şüphesinin olduğu saptanmıştır. Türk öğrencilerde daha çok görme kusuru şüp- heli olgu bulunurken, yabanc ı uyruklu öğrencilerde şaşılık şüpheli olgu vard ır. Öğrencilerin %65,8’inde bir ve üzeri çürük diş, %5,2’sinin saçlı deride bit/sirke, %7,5’inin el hijyeninin yetersiz oldu ğu belirlenmiştir. Türk ve yabanc ı uyruklu öğrencilerin görme kusuru ve el hijyeni de ğerlendirmeleri açısından aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Sonuç: Bu araştırmanın sonuçları; öğ- rencilerde beden kitle indeksi, görme kusurlar ı, hijyen davranışlarında yetersiz- likler ve ağız-diş sağlığı sorunları olduğunu göstermiştir. Bu bulgular okul sağlığı hizmetleri kapsamında öğrencilerin sağlık sorunlarını belirlemek için taramaların yapılması, belirlenen sorunlara yönelik eğitim ve danışmanlık ihtiyacı olduğunu göstermektedir. Yabancı uyruklu öğrencilerin sağlık sorunlarının çözümünde; okul sağlık hizmetleri içine yerle ştirilmiş ve kültürel olarak uyarlanm ış sağlık bakım modellerinin kullanılması, bu çocukların sağlık bakım hizmetlerine ulaş- malarını kolaylaştırabilir. Öğrencilerin sağlığını koruma ve geli ştirmeye odaklı okul sağlığı hizmetlerinin geliştirilmesi ve uygulanması önerilmektedir.