Çalışmada sözcükte yapı konusunun öğretimine katkı sağlayacağı düşünülen “Ek Çarkı” etkinliğinin uygun kuramsal çerçevede sunulması amaçlanmıştır. Tamamlayıcı karma desen kullanılan çalışmada 2019 Türkçe Öğretim Programı’nda 5. sınıf okuma temel becerisiyle ilişkilendirilen “Yapım ekinin işlevlerini açıklar.” kazanımı ve “Ya- pım ekleri ezberletilmez, işlevleri sezdirilir. Kelime türetmenin mantığı kavratılır.” kazanım altı açıklaması dikkate alınarak öğrencileri kurallarla sıkmayacak, onları da sürece dâhil edecek eğlenceli bir etkinlik hazırlanmıştır. “Ek Çarkı” etkinliği öncesi çalışma grubundaki öğrencilerin testten elde ettikleri puanların aritmetik ortalaması- nın (yüzlük sistemde) x"=67.69 iken etkinlik sonrası uygulanan testin ortalama puanı- nın x"=76.39 olması hedeflenen kazanımın öğrenciler tarafından kazanıldığını göster- mektedir. Öğrencilere ait test puan ortalamalarının cinsiyetlere göre anlamlı bir şe- kilde farklılaşmadığı, puan dağılımından yola çıkarak yapılan sınıflandırma sonucu 23 öğrenciden geçer derecede 1 öğrenci, orta derecede 6 öğrenci, iyi derecede 9 öğ- renci, pekiyi derecede ise 7 öğrenci olduğu görülmüştür. Dil bilgisi öğretiminde öğ- rencileri öğrenme sürecine dâhil etmek amacıyla hazırlanan bu etkinlik önerisinin söz- cükte yapı konusunun öğretiminde etkili olacağı; böylece öğrencilerin dil bilgisinde öğrendiklerini okulda ve okul dışı hayatlarında kullanabilme becerilerinin gelişeceği düşünülmektedir.
n this study, it is aimed to present the suffix wheel activity which is thought to contribute to the development of language teaching within the appropriate theoretical framework. In line with this aim, in 2019 Turkish education program, 5. explain the functions of the construction attachment associated with the basic skills of class reading, the acquisi- tion and construction attachments are not memorised, the logic of cre- ating the vocabulary is comprehended, the students will not be bored by the rules, they will be included in the process of a fun event is prepared taking into account the six explanations of the acquisition. The average score of the test applied to students after the suffix wheel activity is=76.39 which indicates that the targeted gain is gained by the students. It was observed that the test scores of the students were not significantly different from the scores of the students, and that there was a valid stu- dent (F1), a moderate student (F6), a good nine students (F9) and a good seven students (F7) as a result of the classification based on the distri- bution of scores. It is thought that this activity proposal, prepared to involve students in the learning process, will present language learning with more success, fun and life, so that students will be able to use what they have learned in language education in school and in off-school life, understand, solve problems, predict and make judgments.