The purpose of this study is to examine the self, peer, and instructor feedback in terms of goal, function, and way of presentation in an online assessment system in which pre-service science teachers actively participate in its development process. Eighteen pre-service science teachers who took self and peer evaluator tasks in the Web-based Authentic Assessment System (Web-AAS), which was developed based on the co-design-based research approach, participated in the study. The collected data consisted of the qualitative feedback of self, peers, and instructor in the Web-AAS regarding video recordings of the science lessons that the pre-service science teachers taught within the scope of "Teaching Practicum" course. “Feedback Checklist” consisting of 14 sub-categories was used to analyze qualitative feedback in terms of “Goal, Function or Nature and Way” categories. Findings revealed that online self, peer, and instructor feedback were (1) mostly created with a focus on "Target and Performance" in terms of goal category, (2) presented as especially Constructivist and less frequently Confirmative and Elaborated feedback in terms of "function or nature" category, and (3) mostly presented as Facilitative and less frequently Directive and Encouraging in terms of "way of presentation". It is thought that results of this study will contribute to the studies focusing on development and updating of online assessment systems and the concept of "qualified or effective feedback" in teacher education.
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının geliştirilme sürecine de aktif olarak katıldıkları çevrimiçi bir değerlendirme sistemindeki öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerini; amaç, işlev ve sunuş yolu açısından incelemektir. Çalışmaya, işbirlikli tasarım-tabanlı araştırma yaklaşımına dayalı geliştirilen Web-tabanlı Otantik Değerlendirme Sisteminde (Web-ODS) öz ve akran değerlendirmeci görevleri alan 18 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri, fen bilgisi öğretmen adaylarının “Öğretmenlik Uygulaması” dersi kapsamında işledikleri ortaokul fen bilimleri dersi video kayıtlarına ilişkin, Web-ODS’deki öz, akran ve öğretim elemanı nitel dönütlerinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde; nitel dönütlerin “amaç, işlev ve sunuş yolu” kategorileri açısından incelenmesi için geliştirilen ve 14 alt kategoriden oluşan “Dönüt Kontrol Listesi” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, çevrimiçi öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerinin; (1) “amaç” kategorisi açısından çoğunlukla “Hedef ve Performans” odaklı oluşturulduğunu, (2) “işlev” kategorisi açısından Yapılandırmacı başta olmak üzere Doğrulayıcı ve Ayrıntılı dönüt niteliğinde sunulduğunu, (3) “sunuş yolu” açısından ise çoğunlukla Kolaylaştırıcı ve daha az olmakla birlikte Yönlendirici ve Teşvik Edici yollarla da verildiğini göstermiştir. Araştırmanın sonuçları; çevrimiçi değerlendirme sistemlerinin geliştirilmesinde, güncellenmesinde ve öğretmen eğitiminde “nitelikli veya etkili dönüt” kavramı üzerine yapılan çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.