Gelenekselden Dijitale Propaganda Araçlarının Dönüşümü


Creative Commons License

Karakuş M.

Selçuk İletişim, cilt.14, sa.1, ss.462-491, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.18094/josc.776626
  • Dergi Adı: Selçuk İletişim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.462-491
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bireylerin ve toplumun düşüncelerinin istenilen şekildeyönlendirilmesi, yüzyıllardır propaganda tekniği ile mümkünolmuştur. Propaganda, bireylerin düşüncelerini kişi veya kişilerceetkileme yöntemi olarak, geçmişten günümüze özellikle siyasalalanda oldukça sık kullanılmaktadır. Propagandada, etkilemekistenilen bireyler bir kitleye dahil olduğundan dolayı, benimsetilmekistenilen düşüncelerin kitlelere ulaşmasında en kolay ve enulaşılabilir yol olan kitle iletişim araçları her zaman tercihedilmiştir. Geçmişte daha çok geleneksel olarak adlandırılan radyo,televizyon, gazete gibi kitle iletişim araçları propaganda amaçlıtercih edilmiş olsa da günümüzde bu araçların yerini yeni medyaolarak adlandırılan dijital ortam ve araçları almıştır. Günümüzdepropaganda, en ulaşılabilir hali ile sosyal medya aracılığıylayapılmaktadır. İletişim teknolojisinde yaşanan gelişmeler, iletişimortam ve araçlarını değiştirmiş ve bu araçların kullanım amaçlarınıda genişletmiştir. Geleneksel kitle iletişim araçlarının yerini alansanal ortam, propaganda için oldukça uygun bir mecra olarakgörülmektedir. Reklam, pazarlama ve daha çok siyasi amaçlarlakullanılan propaganda, dijital ortamlarda kendine daha sık vekolayca yer bulabilmiştir. Çoklu bir iletişime olanak sağlayan dijitalmecralar, her kesimden bireyin veya grubun bir başka birey veyakitleye ulaşması, etkilemesi, etkilemeyi hedeflediği kitle ile iletişimegeçmesi ve bu kitle üzerinde nüfuz etmesini hızlandırması açısındanpropaganda tekniklerine yeni bir ortam sağlamıştır. Çalışmanınamacı, siyasal iletişim sürecini, propaganda ve günümüzde daha sıkrastlanılan, sanal ortamda gerçekleştirilen ve kitlesine ulaşmayısosyal medya platformu üzerinden hedefleyen dijital propagandakavramlarını incelemektir. Çalışmada literatür taraması yöntemikullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, dijital propagandanın,geleneksel propagandadan farklı olarak içerik, araç, hedef kitlekapsamında, kaynak ve propagandacı açısından çok sayıda farklılıktaşıdığı görülmektedir.
The desired orientation of the thoughts of individuals and society has been possible through the technique of propaganda. Propaganda is used oftenly from past to present, especially in the political sphere, as a method of influencing thoughts of individuals. In propaganda, mass media, most easy and accessible way to reach the masses, has always been preferred because individuals are included in audience. In the past, traditionally called mass media as radio, television, newspapers were preferred for propaganda purposes, today these tools replaced by digital media and tools called New Media. Currently, propaganda is made through social media in its most accessible form. Developments in communication technology have changed the communication environment and tools and expanded the use of these tools. The virtual environment replaces traditional media, is seen a suitable medium for propaganda. Advertising and propaganda, mainly used for political purposes, have found place in digital environments oftenly and easily. Digital media allows multiple communication, has provided new environments for propaganda techniques in terms of reaching, influencing, communicating with the audience aims to influence and accelerating its influence on them. The aim of the study is to examine the political communication process, propaganda and concepts of digital propaganda, more common today, performed in a virtual environment and aimed at reaching its audience through the social media. In the study, literature review method was used. As a result of the research, it is seen that digital propaganda, unlike traditional propaganda, has many differences in content, tools, target audience, resources and propagandists