A Scale Development Study on The Gamification Self-Efficiency of Social Studies Teachers


Creative Commons License

İNESİ M. A., gökalp a., sezer a.

Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.12, no.2, pp.420-429, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Gamification in education is a situation that allows students to learn by doing and experience which support learning in an enjoyable environment. This study aimed to develop a measurement tool that can evaluate the gamification self-efficacy of social studies teachers. Based on this, data were collected from 550 social studies teachers teaching at public and private schools, and the data was divided into two equal parts.. Exploratory Factor Analysis (EFA) was performed with (n = 275) half of the data, and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed with the other half of the data (n = 275). As a result of EFA, a structure consisting of 21 items and 4 different factors was obtained, and this structure was confirmed by CFA. The Cronbach Alpha internal consistency coefficients of the scale were at an excellent level (≥.90). Model fit indices (χ2/sd = 2.51; p<.001; RMSEA = .07, SRMR = .04, CFI = .96, TLI = .95, NFI = .93, GFI = .87, and IFI = .96) was determined to be within the acceptable criterion value range and it was discovered that the scale possessed divergent and convergent validity.. As a result of the study, a valid and reliable measurement tool measuring the gamification self-efficacy of social studies teachers was developed.
Eğitimde oyunlaştırma, öğrencilerin işbirliği içinde yaparak yaşayarak öğrenmelerine fırsat tanıyan ve öğrenmenin zevkli bir ortamda desteklenmesini sağlayan bir durumdur. Bu araştırmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin oyunlaştırma öz yeterliliklerini değerlendirecek bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, aktif olarak görev yapan 550 sosyal bilgiler öğretmeninden toplanan veriler iki eş parçaya bölünmüş; verilerin (n = 275) yarısıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), diğer yarısıyla (n = 275) da Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA sonucunda 21 madde ve 4 farklı faktörden oluşan bir yapı elde edilmiş ve bu yapı da DFA ile doğrulanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayıları ≥.90 mükemmel düzeyde, model uyum indekslerinin (χ2/sd = 2.51; p<.001; RMSEA = .07, SRMR = .04, CFI = .96, TLI = .95, NFI = .93, GFI = .87 ve IFI = .96) kabul edilebilir ölçüt değer aralığında ve ölçeğin ıraksak ile yakınsak geçerliliğe sahip olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin oyunlaştırma öz yeterliliklerini ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı elde edilmiştir.