Opinions of Social Studies Teachers on Acquiring Students’ Social Participation Skills


UYGUN K. U., KARABULUT Ş.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), vol.16, no.1, pp.1194-1214, 2025 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

In our society shaped by education, individuals adapt to society by gaining many values and skills. One of the most important skills for them to adapt to society is social participation skill. Social participation skill included in social studies curriculum contributes to organizing social relations by including people in social life. It is equally important for students to gain social participation skill which is important for society. Therefore, the thoughts of social studies teachers who provide education for gaining social participation skill are important. For these reasons, the aim of the research is to contribute to the field by revealing the thoughts of social studies teachers on developing social participation skill. Phenomenology pattern which is one of the qualitative research methods was used as the method in the research. The findings obtained as a result of the interviews conducted with 20 participants showed that students can gain this skill by participating in more social activities, and it also showed that social studies lesson hours should be increased to a sufficient level for this. It is predicted that social participation skill will develop by increasing social studies lesson hours and providing opportunities to teachers.
Eğitim ile şekillenen toplumumuzda bireyler birçok değer ve beceri kazanarak topluma adapte olurlar. Topluma uyum sağlamaları için en önem teşkil eden ve sosyal bilgiler dersi öğretim programında da bulunan sosyal katılım becerisi insanları sosyal yaşama katarak toplumsal ilişkileri düzenlemeye katkı sağlar. Toplum için önem teşkil eden sosyal katılım becerisinin öğrencilere kazandırılması da bir o kadar önemlidir. Bu nedenle sosyal katılım becerisinin kazandırılmasına yönelik öğretim sağlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin bu konudaki düşünceleri önem teşkil etmektedir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal katılım becerisini geliştirmeye yönelik görüşlerini ortaya çıkararak alanyazına katkı sağlamaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseniyle yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formuyla 20 katılımcı ile yüz yüze ve telefonla görüntülü yapılan görüşmeler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Ulaşılan bulgular öğrencilerin daha çok sosyal aktiviteye katılarak bu beceriyi kazanabileceğini gösterirken bunun için sosyal bilgiler ders saatinin yeterli düzeye getirilmesi gerekliliğini de göstermektedir. Araştırma sonuçları, sosyal katılım becerisi ile öğrencilere sosyallik, özgüven, uyum, duyarlılık, işbirlikçi, empati gibi davranışların kazandırılmasının hedeflendiği açığa çıkarmıştır. Sosyal katılım becerisi kazandırmak için etkili olan yöntemlerin ise deneyimleme, sosyal etkinlikler, aktif öğrenme etkinlikleri, örnek olaylar, akran öğretimi gibi yöntemlerin olduğu açığa çıkmıştır. Sosyal katılım becerisi kazandırılırken öğretim esnasında pasif öğrenci, ders saati yetersizliği, akran zorbalığı, kalabalık sınıf mevcudu gibi bazı problemlerin varlığı saptanmıştır. Sosyal bilgiler dersi ders saatinin artırılması ve öğretmen, veli, rehberlik ile iş birliği yapılması halinde sosyal katılım becerisinin gelişebileceğini göstermektedir. Çalışmanın yapılacak çalışmalara katkı sunması umulmaktadır.