Using social media platforms in daily life practices has become an essential need, nowadays. Each
individual who can use the Internet has (at least one) social media account. On these platforms, people look
for the answer to their needs on various issues. The attitude, behavior, and judgments about the people who
are familiar or not, are formed by following up the social media accounts closely. In this context, Instagram
is the most significant social media platform that should be addressed and investigated. Today, there are 39
million Instagram users in Turkey and more than 1 billion worldwide. Turkey ranks sixth place among the
countries that use Instagram in the world. Statistical data show that Instagram is used quite intensively in Turkey. Thus, within the scope of "social voyeurism", the study aims to investigate the reasons why
individuals over the age of 18 in Turkey use Instagram, whether they share content on Instagram or not, and
why they need to constantly look at the shares of people they follow. Accordingly, the reasons behind the
behavior that drives Instagram users to social voyeurism are attempted to comprehend. According to the
findings from the survey data of the study, it has been found that the social voyeurism behavior of the
participants does not differ according to the demographic characteristics. Participants stated that they use
Instagram mostly for "getting information about their interests", "seeing what is going on in the world" and,
"to learn about what their friends do"
Yaşadığımız bu dönemde yoğunluklu olarak kullandığımız sosyal medya platformları günlük yaşam pratikleri içinde birer zorunlu ihtiyaca dönüşmüştür. İnternet kullanabilen her bireyin mutlaka (en az bir) sosyal medya hesabı bulunmaktadır. İnsanlar artık çeşitli konulardaki ihtiyaçlarına cevabı bu mecralarda aramaktadır. Tanıdık ya da tanımadık insanlar hakkında tutum, davranış ve yargılar, sosyal medya hesapları yakın takibe alınarak oluşmaktadır. Instagram bu bağlamda ele alınıp incelenmesi gereken en önemli sosyal mecradır. Bugün dünya genelinde 1 milyardan fazla, ülkemizde ise 39 milyon Instagram kullanıcısı bulunmaktadır. Türkiye, dünyada en çok Instagram kullanan ülkeler arasında altıncı sırada yer almaktadır. İstatistiki veriler ülkemizde oldukça yoğun bir şekilde Instagram kullanıldığını göstermektedir. Çalışmanın amacı; ülkemizde 18 yaş üstü bireylerin hangi amaçla Instagram kullandığını, Instagram’da paylaşımda bulunup bulunmadığı, takip ettiği kişilerin paylaşımlarına hangi saiklerle sürekli bakma gereği duyduğunu “sosyal röntgencilik” kavramı bağlamında araştırmaktır. Buna bağlı olarak Instagram kullanıcılarını sosyal röntgenciliğe iten davranışın ardındaki nedenler ankette yer alacak sorular ile tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada, demografik özelliklere yönelik beş, Instagram kullanım ve paylaşım nedenlerine ilişkin çoktan seçmeli altı, sosyal röntgencilik davranışına ilişkin beşli Likert tipte dokuz olmak üzere toplam 20 soru ve ifadeli anket formu oluşturulmuş ve 259 kişiye uygulanmıştır. Çalışma, anket formu ile toplanan veriler ile sınırlandırılmıştır ve anket verileri SPSS 26.0 programı ile analiz edilmiştir.