ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ


Topsakal T., Deniz Anamur D.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.26, sa.3, ss.653-666, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 26 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.653-666
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Habercilik kamu yararını gözetmesi bakımından başlı başına sorumluluk içeren bir alandır. Sağlık haberciliği habercilik türleri içerisinde hassas ve dikkat edilmesi gereken önemli bir haber alanıdır. Sağlık haberleri insan sağlığını ilgilendirmesi bakımından toplumdaki tüm bireyler için önem teşkil etmektedir. Dolayısıyla sağlık haberlerinin üretimi ve sunumu bilgi, dikkat ve büyük bir sorumluluk gerektirmektedir. Sağlık haberlerinin doğru okunması ve değerlendirilmesinde medya okuryazarı birey olmak da önemli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Her bireyin iyi bir medya ve sağlık okuryazarı olması gerekmektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin sağlık haberlerine ilişkin algısının demografik değişkenler yönünden incelenmesi açısından önem taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sağlık haberlerine ilişkin algılarını demografik değişkenler bağlamında ortaya koymaktır. Bu amaç ve sorunsaldan yola çıkılarak Uşak Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerine sağlık algısı ölçeği kullanılarak bir anket uygulaması yapılmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın temel sorusu, öğrencilerin cinsiyetleri, okudukları bölüm ve medya okuryazarlığı dersi alıp almamaları gibi değişkenlerin onların sağlık haberleri algısını değiştirip değiştirmediğini araştırmaktır. Nicel araştırma olan bu çalışmada ortaya çıkan bulgular, öğrencilerin demografik değişkenleri ile sağlık haberleri algısı arasında anlamlı bir farkın olmadığı yönündedir. Araştırma bulguları içerisinde sağlık algısı; öğrencilerin sınıf, medya okuryazarlığı dersi alıp almaması, bölüm, cinsiyet faktörleri açısından incelenmiştir. Ortaya çıkan bulgular sağlık haberlerine yönelik algı ile cinsiyet, sınıf ve medya okuryazarlığı dersi arasında anlamlı bir farkın olmadığı yönündedir. Ancak, sağlık haberlerine yönelik algı ile bölümler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.
Journalism is a field that has a responsibility in itself in terms of observing the public interest. Health journalism is an important area of news that is sensitive and needs attention among the types of journalism. Health news is important for all individuals in the society as it concerns human health. Therefore, the production and presentation of health news requires knowledge, attention and great responsibility. Being a media literate individual is an important factor in the correct reading and evaluation of health news. Every individual should be a good media and health literate. This study is important in terms of examining university students' perception of health news in terms of demographic variables. In this direction, the aim of the study is to reveal university students' perceptions of health news in the context of demographic variables. Based on this purpose and problematic, a questionnaire was applied to the students of the Communication Faculty of Uşak University by using the health perception scale. In this direction, the main question of the research is to investigate whether variables such as the gender of the students, the department they study and whether they take a media literacy course or not change their perception of health news. The findings of this study, which is a quantitative research, show that there is no significant difference between the demographic variables of the students and the perception of health news. Health perception in research findings; It was examined in terms of class, whether the students took a media literacy course, department, and gender. The findings show that there is no significant difference between the perception of health news and gender, class and media literacy course. However, a significant difference was found between the perception of health news and the departments.