Türkiye’de Bütçenin Yasama Organı Tarafından Denetimi ve Sayıştay’ın Konumu


Creative Commons License

selen u., TAYTAK M.

Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.19, sa.1, ss.193-223, 2017 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bütçe hakkını elinde bulunduran yasama organının, bütçe kanunuyla hükümete verilen izin ve yetkinin belirlenen sınırlar içerisinde kullanılıp kullanılmadığını denetlemesi kaçınılmazdır. Bütçenin denetimi teknik donanımı gerektirdiğinden yasama organına bu konuda yardımcı olan en temel kurum ise Türk Sayıştay’ıdır. Bu bağlamda Türk bütçe sistemi içerisinde Sayıştay denetiminden hem bütçe hakkını tesis etmesine hem de kamu harcamalarında etkinliğin sağlanmasına yönelik faaliyet göstermesi beklenmektedir. Çalışmamızda 6085 sayılı Sayıştay Kanunu ile güçlendirilmiş olan Sayıştay’ın bütçenin yasama organı tarafından denetiminde nasıl bir role sahip olduğunu, bu rolü yerine getirirken oluşan ve oluşması muhtemel olan aksaklıkların neden kaynaklandığını/kaynaklanabileceğini ortaya koymaya çalıştık. Sonuç olarak Sayıştay denetimlerinin yaptırımdan uzak olması, yürütmenin keyfi kaynak kullanımını engelleme fonksiyonunu yerine getirmede yetersiz olması gibi nedenlerden dolayı Sayıştay’ın bütçenin yasama denetiminde etkin bir şekilde rol alamadığı görülmüştür.
It is inevitable that the legislative power having the budget right to control whether permissions and powers granted to government by budget law are used within the defined limits. Since budget control requires technical features, the main organization helping the legislative power is Turkish Court of Account. In this context, audit by Court of Account in Turkish budgetary system is expected to act both for establishing power of purse and providing the effectiveness in public expenditures. In our study we have tried to put forward what kind of roles Court of Account empowered by 6085 numbered Court of Account Law has in the audit by legislative power and what are the troubles which may occur and now occur in fulfilling this role arise or may arise to sum up, the reasons such as Court of Account controls without sanctions, insufficient executive power in fulfilling the function of preventing the arbitrary use of sources are considered as the biggest obstacle for the effective role of Court of Account in legislative control of the budget.