Eleştirel Görsel Okuma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Eleştirel Görsel Okuma Etkinlikleri (EGOET)


ÖZEN Ş., BATUR Z.

Milli Eğitim, cilt.53, sa.241, ss.345-396, 2024 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 53 Sayı: 241
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.1188570
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.345-396
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma eleştirel görsel okuma becerisinin önemi doğrultusunda Türkçe eğitiminde faydalanılabilecek etkinlikler geliştirmeyi hedeflemektedir. Bir eğitim öğretim yılının her haftası için planlanan eleştirel görsel okuma etkinliklerinin görselleri araştırmacılar tarafından çizilip renklendirilmiş ve ilgili alanın uzman görüşlerine başvurulmuştur. Bu görsellerle ilgili eleştirel düşünme becerisini geliştirmeyi hedefleyen sorularda da üç Türkçe eğitimi alan uzmanının görüşüne başvurulmuştur. Alan uzmanlarının görüşlerine göre düzenlenen görseller ve görsellerle ilgili sorular Türkçe öğretim müfredatının ilgili kazanımıyla ilişkilendirilmiş, bununla birlikte her etkinlik bir eleştirel düşünme becerisini kazandırmayı hedeflemiştir. Çalışma sonucu ortaya çıkan 36 etkinliğin Türkçe öğretmenlerinin derslerini planlamalarına ve öğrencilerin eleştirel görsel okuma becerilerini geliştirmelerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
This study aims to develop activities that can be used in Turkish education in line with the importance of critical visual reading skills. The visuals of the critical visual reading activities planned for each week of an academic year were drawn and colored by the researchers and expert opinions of the relevant field were consulted. Three Turkish language education experts were consulted for questions aiming to develop critical thinking skills about these images. The visuals and the questions about the visuals, which were arranged according to the opinions of the field experts, were associated with the relevant achievement of the Turkish curriculum, however, each activity aimed to gain a critical thinking skill. It is thought that the 36 activities that emerged as a result of the study will contribute to Turkish teachers’ planning of their les- sons and to the development of students’ critical visual reading skills.