A Reception Analysis of Gender Codes in Advertisements


Creative Commons License

ACAR SENTÜRK Z., TOS O., Dıvrak E.

Akdeniz İletişim, vol.0, no.35, pp.462-484, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 0 Issue: 35
  • Publication Date: 2021
  • Doi Number: 10.31123/akil.889130
  • Journal Name: Akdeniz İletişim
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.462-484
  • Uşak University Affiliated: No

Abstract

Advertisements, whose primary purpose is to increase sales, also undertake various roles as communication tools. With many functions from socialization to economy, from entertainment to cultural transfer, ads affect and change social habits besides consumption habits. The messages in the advertisements often dictate how the ideal one should be. Especially gender as one of the social issues comes first among main issues represented in ads. Care is taken to ensure that the men’s and women’s roles in ads are parallel to social expectations and habits. Besides, women and men are represented ideally, and it is aimed to attract consumers’ attention to the product through these people. From this perspective, based on the reception analysis, focus group meetings were held with voluntary students in the study, and they were asked to evaluate female and male heroes in advertisements in terms of gender codes. In this framework, the information obtained as a result of the interviews with the students was analyzed with descriptive and reception analysis to ensure data diversity. While comments on men and women who are the faces of brands differred according to the advertised product, the participants’ genders also produced various findings.
Temel amacı satış arttırmak olan reklamlar aynı zamanda bir iletişim aracı olması nedeniyle çeşitli rolleri de üstlenmektedir. Sosyalizasyondan ekonomiye, eğlendirmeden kültür aktarımına kadar birçok işlevi olan reklamlar, tüketim alışkanlıklarının yanında toplumsal alışkanlıkları da etkilemekte ve değiştirmektedir. Reklamlardaki mesajlar çoğu kez ideal olanın nasıl olması gerektiğini de aktarmaktadır. Özellikle de toplumsal konulardan biri olan cinsiyet, reklamlarda temsil edilen konuların başında gelmektedir. Kadın ve erkek rollerinin reklamlarda toplumsal beklenti ve alışkanlıklara uygun olmasına özen gösterilmektedir. Bunun yanında kadın ve erkekler ideal bir şekilde temsil edilmekte tüketicilerin bu kişilerle ürüne dikkatinin çekilmesi amaçlanmaktadır. Buradan hareketle araştırmada alımlama analizinden hareketle gönüllülük esasına göre seçilen öğrencilerle odak grup görüşmesi yapılmış ve reklamlardaki kadın ve erkek kahramanları cinsiyet kodları açısından değerlendirmeleri istenilmiştir. Markanın yüzü olan kadın ve erkeklerin yorumları ürüne göre değişirken katılımcıların cinsiyetine göre de farklı sonuçlar elde edilmiştir.