The aim of this study is to identify the factors preventing change initiatives that ocur in schools, according to teachers. This research was applied in 2006-2007 on teachers working in primary schools in Uşak.In this research the datas are combined one open ended question prepared by the researcher. The data taken from open-ended question was analyzed with the descriptive analysis techniques. According to the findings obtained from research, it is seen that factors preventing change initiatives in schools are deemed to be within the scope of themes such as obstacles due to the lack of financial and infrastructure of schools, obstacles caused- by insufficiency of school administrators, obstacles caused by insufficiency of teachers, obstacles caused by the the application form of exchange program, obstacles caused by the deficiency of school-family cooperation..
Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre, okullarda meydana gelen değişim girişimlerini engelleyen faktörleri saptamaktır. Araştırma 2006-2007 yılında Uşak ilinde üköğretim okullarında görev yapan öğretmenler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan bir adet açık uçlu soruyla toplanmıştır. Açık uçlu sorudan alman veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, okullarda değişim girişimlerini engelleyen faktörlerin "okulun maddi ve alt yapı eksikliğinden kaynaklanan engeller"; "okul yöneticilerinin yetersizliğinden kaynaklanan engeller"; "öğretmenlerin yetersizliğinden kaynaklanan engeller"; "bürokrasiden kaynaklanan engeller"; "değişim programının uygulanma biçiminden kaynaklanan engeller"; "okul-aile işbirliğinin yetersizliğinden kaynaklanan engeller" temaları kapsamında olduğu görülmektedir.