SEKİZİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ÖZ YETERLİK KALİBRASYONLARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Gürel R., BOZKURT E.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.13, sa.1, ss.226-241, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1023380
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.226-241
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada, ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik kalibrasyon becerilerinin, cinsiyet, başarı düzeyi ve soru güçlük düzeyi değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden nedensel karşılaştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmaya 356 sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Verilerin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan “Matematik Performans Testi” ve “Matematik Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Matematik Öz Yeterlik Ölçeğinde öğrencilerden, ölçekte yer verilen 12 sorunun her birini matematiksel olarak doğru bir şekilde çözmede kendilerine ne kadar güvendiklerini derecelendirmeleri istenmiştir. Matematik Performans Testinde ise öğrencilerden Matematik Öz Yeterlik Ölçeğinde yer alan 12 matematik sorusunu yazılı olarak çözmeleri istenmiştir. Öğrencilerin matematik öz yeterlik kalibrasyon becerileri ise, kalibrasyon yanlılık puanları hesaplanarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, cinsiyet değişkeninin, sekizinci sınıf öğrencilerinin matematiksel öz yeterlik kalibrasyon becerileri üzerinde önemli bir etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca soruların güçlük düzeyi artırıldığında öz yeterlik kalibrasyonlarının bozulduğu, öte yandan öğrencilerin soru güçlük düzeyi düşük olan matematik sorularında kalibrasyon başarılarının arttığı gözlenmiştir. Matematikte yüksek ve düşük başarı gösteren öğrencilerin, orta düzeyde başarı gösteren öğrencilere oranla daha yüksek bir kalibrasyon başarısına sahip oldukları görülmüştür.
In this study, it was aimed to examine the mathematics self-efficacy calibration skills of middle school eighth grade students in terms of gender, achievement level and question difficulty level variables. The causal comparison design, one of the quantitative research designs, was used in the research. A total of 356 eighth grade students participated in the research. "Mathematics Performance Test" and "Mathematics Self-Efficacy Scale" prepared by the researchers were used to obtain the data. In the Mathematics Self-Efficacy Scale, the students were asked to rate how confident they were in correctly solving each of the 12 math questions. In the Mathematics Performance Test, the students were asked to solve the 12 mathematics questions in the Mathematics Self-Efficacy Scale. Mathematics self-efficacy calibration skills of students were determined by calculating their calibration bias scores. As a result of the research, it was concluded that the gender variable did not have a significant effect on the mathematical self- efficacy calibration skills of the eighth grade students. In addition, it was observed that when the difficulty level of the mathematics questions was increased, the self-efficacy calibrations of the students deteriorated and the students with high and low success in mathematics had a higher calibration success than the students with moderate success. In addition, it was observed that when the difficulty level of the questions was increased, the self-efficacy calibrations of the students deteriorated. It has been observed that students with high and low achievement in mathematics have a higher calibration success than students with moderate success.