Hz. Muhammed’in Üvey Çocukları


Creative Commons License

KABAKCI Y.

Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.561-582, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.32711/tiad.1185734
  • Dergi Adı: Türkiye İlahiyat Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Arab World Research Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.561-582
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada öncelikli olarak Hz. Muhammed’in üvey çocuklarının sayısı ve kısa biyografileri ortaya konmuştur. Hz. Muhammed’in evlendiği hanımlarının dört tanesinden, sayıları kesin olmamakla beraber toplam on iki üvey evladı vardır. Tamamı yetim olan ve birkaçı hakkında kaynaklarda isimleri dışında bilgi olmayan bu çocuklar, O’nun terbiye ve himayesinde büyümüşlerdir. Hz. Peygamber, baba soyunun önemsendiği ve kız çocuklarının çok da makbul sayılmadığı bir toplumda kız erkek ayırımı yapmaksızın bütün üvey çocuklarına öz evlatları gibi davranmış, bazılarını bizzat evlendirmiş ve aralarında hiçbir sorun yaşanmamıştır. Özellikle Ümmü Seleme’nin yetimleri ilk çocukluklarını Hz. Peygamber’in evinde geçirdiklerinden sofra adabı ve çocuk terbiyesi gibi konularda bizzat yaşadıkları tecrübeleri aktararak çok önemli bilgiler sağlamışlardır. Rivayet ettikleri hadisler Kütüb-i Sitte’de yer almıştır. Yetimlik ve üvey çocukluk her toplumda mevcut sosyal bir gerçek olduğundan, Hz. Peygamber’in bu konudaki uygulamaları ortaya konup değerlendirilmeye çalışılmıştır.
In this article, primarily the number of Prophet Muhammad's stepchildren and their short biographies are revealed. Of the four of Prophet Muhammad's wives he married, he had a total of twelve stepchildren, although their number is uncertain. These children, all of whom are orphans and a few of whom have no information other than their names in the sources, grew up under His upbringing and protection. Hz. In a society where paternal lineage is considered important and daughters are not considered very acceptable, the Prophet treated all his stepchildren as his own children, married some of them himself, and there was no problem between them. Especially the orphans of Umm Salama spent their first childhood in Hz. They provided very important information by conveying their own experiences in matters such as table manners and child training from the time they spent in the Prophet's house. The hadiths they narrated were included in Kutub-i Sitta. Since orphanhood and step-childhood are a social reality in every society, the practices of the Prophet Muhammad on this subject have been tried to be revealed and evaluated.