HAVA SPORLARI AÇISINDAN UŞAK DESTİNASYONUNUN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİNİN VE PAZARLAMA POTANSİYELİNİN GZFT ANALİZİ ARACILIĞI İLE DEĞERLENDİRİLMESİ


Şahin Ören T., YÜZBAŞIOĞLU N.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.23, sa.3, ss.690-707, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 23 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.690-707
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Turizm, ekonomik, sosyal, kültürel, çevresel birçok yöne sahip olan bir endüstri olarak ifade edilmektedir.Özellikle turizm faaliyetlerinin hava sporu turizmi gibi spesifik alanlara indirgenebiliyor olması ve denizkum-güneş üçlemesinden uzakta kalan birçok destinasyonun turizm gelirlerinden pay almasını, eldeedilen ekonomik, sosyal, kültürel ve çevresel kazancın sürdürülebilirliğini ve ülke ekonomisine katkıdabulunmasını sağlamaktadır. Bu kapsamda araştırmada, Uşak destinasyonunda hava spor turizmi aracılığıile sürdürülebilir destinasyon oluşturmada yerel halkın ve hava spor turistlerinin beklentileri, hava sporuzmanları, yerel/merkezi yönetimler, sivil toplum kuruluşları ve işletmelerin konuyla ilgili görüşleridoğrultusunda değerlendirmeler yaparak alan yazına, destinasyon yönetiminde ve pazarlama çabalarındakarar alıcılara ışık tutmak, katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Hava spor turizmi aracılığı ile sürdürülebilirdestinasyon geliştirme açısından Uşak destinasyonu hem nitel hem de nicel araştırma yöntemleri ileincelenmiştir. Elde edilen verilerin ışığında eleştirel düşünce yapısı ile birlikte sonuçlar kısmıoluşturulmuştur. Bu bağlamda araştırmada, karma araştırma yöntemleri kullanılarak elde edilen verilerışığında GZFT analizi aracılığı ile değerlendirmeler yapılmaktadır. Çalışma sonucunda Uşakdestinasyonun hava sporu turizmi için gerekli olan doğal güzelliklere sahip olduğu görülmektedir. Uşakdestinasyonunda işlevsel bir turizm yönetim modeli bulunmamaktadır. Doğal ve kültürel değerlerikorumak ve bu değerleri turizm açısından daha işlevsel hale getirmek için destinasyon yönetim modelineve stratejik pazarlama planına ihtiyaç olduğu görülmektedir.
Tourism is expressed as an industry having many aspects in terms of economic, social, cultural and environmental. Especially, it is possible to reduce tourism activities to specific areas such as air sports tourism, in this way tourism activities enable that many destinations not being close to sea-sand-sun trinity have a share in tourism revenues, economic, social, cultural and environmental benefits acquired shall be sustainable and contribute to the economy of the country. In this respect, in creating a sustainable destination through air sports tourism in Uşak, the research aims to support literature development in this field, to shed light on decision makers in destination management and marketing efforts through making evaluations in accordance with expectations of local people and air sports tourists and opinions of air sports experts, administrations, non-governmental organizations and enterprises. Uşak destination with regard to creating a sustainable destination through air sports tourism was studied both using qualitative and quantitative research methods. In the light of obtained data, results have been prepared together with using critical thinking. In this respect, assessments have been made based on SWOT analysis in the light of data obtained through using mixed research methods. As a result of the study, Uşak destination has been found to have the natural beauty required for air sports tourism. A functional tourism management model was not found in Uşak destination. It has been seen that there is a need for a destination management model and a strategic marketing plan to protect natural and cultural values and to make these values more functional in terms of tourism.