Öğretmenlerle Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitime İlişkin Algıları: Metaforik Bir Çalışma


ÖZCAN H. Z., BATUR Z.

Milli Eğitim, cilt.53, sa.243, ss.1439-1476, 2024 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 53 Sayı: 243
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.1231472
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1439-1476
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev yapan öğretmenler ile eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik algılarını geliştirdikleri metafor ve bu metaforlara sundukları gerekçeleri irdelemek suretiyle tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda yöntem nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenolojik yaklaşım benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 60 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırma katılımcılardan “Yüksek lisans eğitimi…………………..gibidir. Çünkü……………..” ve “Doktora eğitimi…………….gibidir. Çünkü…………..” cümlelerini bir metafor geliştirmek ve gerekçe sunmak suretiyle doldurmaları istenmiştir. Elde edilen veriler ilk olarak araştırmacı tarafından dört aşamada incelenmiş ve bir tematik dağılım oluşturulmuştur. Ardından ortaya çıkan bu tematik dağılım doğruluğunu ortaya koymak amacı ile metaforlar iki alan uzmanına gönderilmiş ve temalara ayrılması istenmiştir. Uzmanların dönütleri sonucunda tematik dağılım son hâlini almıştır. Yapılan analizlerin sonucunda, tematik dağılım bağlamında her iki katılımcı grupta da yüksek lisans eğitimine yönelik “Gelişim-İlerleme” (f: 12) teması ilk sırada yer alırken doktora eğitimine yönelik ise ilk sırayı “Değerli Olma” ve “Zorluk” temaları oluşturmuştur. Katılımcıların lisansüstü eğitimine ilişkin tutumları incelendiğinde, katılımcıların hem yüksek lisans hem de doktora eğitimini zorlu bir süreç olarak kabul etmelerine karşın genel anlamda olumlu bir tutum içerisinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
This current study aims to determine the perceptions of teachers working in the Ministry of National Education and senior students of the Faculty of Education on postgraduate education by examining the metaphors they develop and the justifications they provide for these metap- hors. Accordingly, a phenomenological approach, one of the qualitative research methods, was applied. The study group of the research consists of 60 participants. The participants were asked to answer the questions” MA education is like........................ Because.................” and “PhD education is like................. Because..............” sentences by developing a metaphor and providing a justification. The data obtained were first analyzed by the researcher in four steps and a thematic distribution was created. Subsequently, the metaphors were sent to two field experts to verify the accuracy of this thematic distribution and were asked to be categorized into themes. The thematic distribution was finalized as a result of the experts’ feedback. As a result of the analysis, in the context of thematic distribution, the theme of “Development-Progress” (f: 12) ranked first for MSc education in both participant groups, while the themes of “Being Valuable” and “Difficulty” ranked first for PhD education. Regarding the participants’ attitu- des towards postgraduate education, it was concluded that although the participants accepted both MSc and PhD education as a challenging process, they had a positive attitude in general.