A Review of the Pre-school Teacher Candidates Levels of Awareness About Child Abuse and Neglect


Creative Commons License

OKYAY Ö., EROL D.

Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.11, no.2, pp.755-771, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The teachers play a major part in preventing child abuse and neglect- an important social problem. The prevention of abuse and neglect would protect children's rights against violations and is extremely cru- cial in ensuring healthy societies. The objective of the present study is tounder stand the preschool teacher candidates level of awareness about the ever increasing numbers of child abuse and neglect. The study em- ployed a survey pattern and was carried out with 135 teacher candidates enrolled at the preschool teacher training department of Bolu Abant İz- zet Baysal University, in academic year 2016-2017. The data were gath- ered through the application of the 20-item “Child Abuse and Neglect Awareness Scale” with the teacher candidates. The analysis of the data revealed that the preschool teacher candidates had a high level of aware- ness about child abuse and neglect, that the awareness levels of female teacher candidates were particularly higher compared to those of the male ones, and that the awareness levels of the sophomore year teacher candidates were higher compared to the other years. The findings reached through the study are then discussed in the light of theliterature
İstismar ve ihmalin önlenmesi, çocuk haklarının ihlalini ortadan kaldırdığı gibi sağ- lıklı toplumların oluşmasında da son derece önemlidir. İstismar sorununun önlenme- sinde çocuklarla aileleri kadar vakit geçiren öğretmenler kilit role sahiptir. Bu araştır- manın amacı; okul öncesi öğretmen adaylarının, ülkemizde her geçen gün sayısı artan çocuk istismarı ve ihmali sorununa yönelik farkındalık düzeylerini belirlemektir. Ta- rama deseninin kullanıldığı çalışmada, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi okul öncesi eğitimi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 135 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, 20 maddeden olu- şan “Çocuk İstismarı ve İhmali Farkındalık Ölçeği”nin öğretmen adaylarına uygulan- ması ile toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeylerinin yüksek olduğu, kadın öğretmen adaylarının fiziksel istismara yönelik farkındalık düzeylerinin erkeköğretmen adaylarına göre ikinci sınıfların farkındalık düzeylerinin diğer sınıflara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır.