Communication, Society And Ecology


Özer H., Akman M. K.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı II, Çanakkale, Turkey, 4 - 05 July 2022, pp.26-27, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Çanakkale
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.26-27
  • Uşak University Affiliated: Yes

Abstract

Abstract In our age when climate change has turned into a climate crisis, sensitivities related to ecological issues are increasing. Examining the effects of individuals on their natural environment is important in terms of showing the sturucturing style of social life. Environment problems shuold be exaluated from a sociological perspective. Today, environment problems show how society can solve these problems on its own. Global, national and local dimensions; ecological awareness and the number of campaigns are increasing in the international enviroment and in the individual society, and there are radical transformations in qualitative terms. Corparate companies undertake many activities within the frame work of Corporate Social Responsibility activities. Ecology has taken approment place in the agenda of every individual and institution that is aware of the current situations and the crisis. Within the scope of this presentation we will discuss the semiotic representations of the rising awareness and sensitivity in the society about ecology in social media from a sociological perspective, through concrete axamples. Keywords: Ecology, Corporate Social Responsibilty (CSR), Climate Crisis, Media Sociology, Communication Sociology.  

T.C. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi,   Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı, 4-5 Temmuz 2022 Canakkale Onsekiz Mart University,   International Social Sciences Conference, 4-5 July 2022 İLETİŞİM, TOPLUM VE EKOLOJİ Mahmut Kubilay AKMAN,  Hatice ÖZER Özet İklim değişikliğinin iklim krizine dönüştüğü çağımızda ekolojik meseleler ile alâkalı duyarlılıklar giderek artmaktadır. Bireylerin doğal çevrelerine olan etkilerinin incelenmesi toplumsal yaşamın yapılanma tarzını göstermesi açısından önemlidir. Çevre sorunları sosyolojik açıdan değerlendirilmelidir. Günümüzde çevre sorunları bir yönüyle, toplumun bu sorunları kendisinin nasıl çözebileceğini gösterir. Küresel, ulusal ve yerel boyutlarda; uluslararası ortamda ve tekil toplumda ekolojik farkındalık ve kampanyaların sayısı artmakta, kalitatif olarak da köklü dönüşümler yaşanmaktadır. İletişim, özellikle sosyal medya bu konuda kilit bir role sahiptir. Kurumsal şirketler Kurumsal Sosyal Sorumluluk (Corporate Social Responsibility) etkinlikleri çerçevesinde birçok faaliyete imza atmaktadır. Ekoloji yaşanan durumların ve krizin farkında olan her bireyin ve kurumun gündeminde başköşede yerini almıştır. Bu sunum kapsamında ekolojiye dair toplumda yükselen farkındalık ve duyarlılığın sosyal medyada göstergesel (semiyotik) boyutta temsillerini sosyolojik bir perspektiften, somut örnekler üzerinden ele alıp tartışacağız. Anahtar Kelimeler: Ekoloji, Corporate Social Responsibility (CSR), İklim Krizi, Medya Sosyolojisi, İletişim Sosyolojisi. Prof. Dr. Mahmut Kubilay AKMAN, Uşak Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, kubilay.akman@usak.edu.tr, ORCID No:0000-0001-8661-7818. Dr. Öğretim Üyesi Hatice ÖZER, Uşak Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, hatice.ozer@usak.edu.tr,ORCID No: 0000-0002-3937-3694. 26