Yeni Medya Bölümü Öğrencilerinin Algoritma Okuryazarlıkları Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

KARAMAN M. K., YİĞİT İ.

Erciyes İletişim Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.155-180, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.17680/erciyesiletisim.1338510
  • Dergi Adı: Erciyes İletişim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.155-180
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Algoritmaların ve gelişmiş formları olan yapay zekânın başta internet servisleri olmak üzere her alanda artan bir kapsama alanı ve genişleyen etkileri kullanıcıları çeşitli yönlerden etkilemektedir. Çevrim içi ortamlarda algoritmalar, bir taraftan kullanıcıların ihtiyaç ve isteklerine göre kişiselleştirilmiş içerikler sunarken hayatı kolaylaştırmakta, bir taraftan da özellikle bilinçsiz kullanıcılar için çeşitli riskler barındırmaktadır. Gerek algoritmaların olumlu etkilerinden bilinçli bir şekilde faydalanabilmek için, gerekse de algoritmik ortamların şeffaf olmayan yapılarının olumsuz etkilerinden korunabilmek için algoritma okuryazarlığı yeterliliklerinin belirlenmesi ve ölçümlenmesi gerekmektedir. Bu yeterliliklerin belirlenmesi ve ölçümlenmesi, bu alana yönelik pratik uygulamalar için gerekli akademik çerçevelerin oluşturulması açısından gereklidir. Bu amaçla bu çalışmada, Uşak Üniversitesi Yeni Medya Bölümü öğrencilerinin algoritma okuryazarlık düzeyleri araştırılmıştır. Araştırmada Rasch modeli tabanlı üç şıklı ölçek kullanılmıştır. Analizler R Studio ve Excel programlarında yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, katılımcı grubu için genel olarak algoritma farkındalığı düzeyleri ortalamalarının, algoritma bilgisi düzeyi ortalamalarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırma sonuçları, katılımcıların demografik özelliklerine göre algoritma okuryazarlıklarında belirgin farklılıklar olduğunu göstermektedir.
Algorithms and their advanced forms, including artificial intelligence, have an increasing scope in every field, especially internet services, and their expanding impacts are affecting users in various ways. In online environments, algorithms provide personalized content according to users' needs and desires, making life easier, but at the same time, they also pose various risks, especially for unaware users. In order to consciously benefit from the positive effects of algorithms and to protect against the negative effects of non-transparent algorithmic environments, it is necessary to determine and measure algorithm literacy competencies. Determining and measuring these competencies are necessary in terms of establishing the required academic frameworks for practical applications in this field. For this purpose, this study investigates the algorithm literacy levels of students in the New Media Department at Usak University. A three-item questionnaire scale based on the Rasch model was used in the research. The analyses were conducted using R Studio and Excel programs. As a result of the analyses, it has been observed that, in general, the algorithm awareness levels of the study group are higher than the algorithm knowledge levels. Additionally, the research results demonstrate significant differences in algorithm literacy based on participants' demographic characteristics.