Metaverse-Based Science Education


Creative Commons License

Kan S., Kumaş A.

Milli Eğitim, vol.53, no.242, pp.659-694, 2024 (Scopus) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 53 Issue: 242
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.37669/milliegitim.1242079
  • Journal Name: Milli Eğitim
  • Journal Indexes: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.659-694
  • Uşak University Affiliated: Yes

Abstract

Is metaverse a part of technology-supported applications in education or is it a milestone in education? In recent years, research on metaverse in educational sciences has been increa- sing rapidly. Considering the necessity of teaching scientific developments within the scope of science to high school students, there is a need to develop activities that appeal to collabora- tive groups by using informatics experts to teach abstract, micro, and macro content subjects that students have difficulty understanding. This research reveals the importance of metaver- se-supported science education in science teaching by determining the international practices of science education. In addition, the problems, advantages, disadvantages, and limitations that may be experienced in this process were determined, and it was decided in which subjects the metaverse supported teaching in high school science courses could be effective. Purposeful sampling and criterion sampling, which are the non-random sampling methods, were used in the research conducted based on a case study, was used in the research based on a case study, one of the qualitative research types. In the study, participant data were obtained from 14 teachers and 15 students through interviews in the fall semester of the 2022-2023 academic year. Document data was obtained from Web of Science and TR index databases. Participant data was interpreted by content analysis, and document data was interpreted by bibliometric analysis. Although the formation of the metaverse ecosystem is technologically very difficult from the point of view of teachers and students, it is evaluated that developing the teaching environments based on this ecosystem will lead to the technological development of the country by providing students with equal opportunities, a new perspective, and significant advantages in terms of effective learning.
Metaverse, eğitimde teknoloji destekli uygulamaların bir parçası mı, yoksa öğretimde ufuk açacak bir milat mı? Son yıllarda eğitim bilimlerinde metaverse ile ilgili araştırmalar ivmeli olarak artış göstermektedir. Fen bilimleri kapsamındaki bilimsel gelişmelerin lise düzeyindeki öğrencilere öğretiminin gereksinimi dikkate alındığında, öğrencilerin anlamakta güçlük çektik- leri soyut, mikro ve makro içerikli konuların öğretiminde bilişim uzmanlarından faydalanarak işbirlikli gruplara hitap edecek şekilde etkinliklerin geliştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırma, metaverse destekli fen eğitiminin uluslararası uygulamalarının ne durumda olduğu- nu belirleyerek fen öğretimindeki önemini ortaya koymaktadır. Ayrıca bu süreçte yaşanabilecek problemler, avantajlar, dezavantajlar ve sınırlılıklar belirlenip, liselerde metaverse destekli öğretimin fen bilimleri derslerinde hangi konularda yürütülmesinin etkili olabileceği tespit edilmiştir. Nitel araştırma türlerinden özel durum çalışmasına dayalı yürütülen araştırmada seçkisiz olmayan örneklem yönteminden amaçlı örneklem ve ölçüt örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmada katılımcı verileri 14 öğretmen ve 15 öğrenciden 2022-2023 eğitim öğretim yılı güz döneminde görüşme yolu ile elde edilmiştir. Doküman verileri ise Web of Science ve TR dizin veri tabanlarından elde edilmiştir. Katılımcı verileri içerik analizi, doküman verileri ise bibli- yometrik analiz ile anlamlandırılmıştır. Öğretmen ve öğrencilerin bakış açılarına göre meta- verse ekosisteminin oluşması teknolojik yönden oldukça zor olmasına karşın, öğretim ortamla- rının bu ekosisteme dayalı olarak geliştirilmesi ile öğrencilere fırsat eşitliği, yeni bakış açısı ve etkili öğrenme noktasında önemli avantajlar sağlayarak ülkenin teknolojik gelişimine öncülük edeceği değerlendirilmektedir Metaverse uygulamalarının öğrencileri teknoloji bağımlılığına, sosyal ve kültürel yönden sınırsız özgürlüğe yönlendirerek gerçek dünyadan uzak oyun merkezli bir etkileşime sürüklemesi ve mahremiyet duygularını giderici boyutları dikkate alınarak eğitim bilimciler tarafından ders kapsamında sınırlayıcı uygulamaların geliştirilmesi önerilmektedir.