Peter Voulkos’un Soyut Dışavurumundaki İlkelci Tavır


Creative Commons License

Fındık O.

Plastik Sanatlar Alanında Günümüz Cam Seramik Çini Sanatçı Seçkileri-4, Pınar Çalışkan Güneş,Fahrettin Geçen, Editör, Akademisyen Yayınevi Kitabevi, Ankara, ss.133-148, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Akademisyen Yayınevi Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.133-148
  • Editörler: Pınar Çalışkan Güneş,Fahrettin Geçen, Editör
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Yunan asıllı Amerikalı sanatçı Peter Voulkos, zanaat ile sanat arasındaki sınırların yoğun biçimde tartışıldığı 20. yüzyılda, seramik malzemeyi sanatsal ifadenin güçlü bir aracına dönüştürmesiyle tanınmaktadır. Voulkos, modern sanatın itici gücü olan soyut dışavurumculuk akımını benimseyerek, geleneksel seramik üretim tekniklerini rastlantısal ve özgür bir ifade biçimiyle harmanlamıştır. Bu özgün yaklaşım, sanatçının bağlı olduğu soyut dışavurumculuğun, ilkel toplulukların maddi kültür nesnelerinden ilham alma eğiliminin bir yansıması olarak değerlendirilebilir. Voulkos, tarih öncesi dönemlerden bu yana bir ifade aracı olarak kullanılan seramiği, ilkel kültürlerin bakış açısıyla modernize etmiş ve yeniden yorumlamıştır. Bu çalışma, Voulkos’un eserlerindeki ilkelci yaklaşımı çözümleyerek, onun sanatı üzerine farklı bir okuma zemini oluşturmayı hedeflenmektedir.


ABSTRACT

Greek-American artist Peter Voulkos is recognized for transforming ceramic material into a powerful medium of artistic expression during the 20th century that a period marked by intense debate over the boundaries between craft and art. Adopting the driving force of modern art Abstract Expressionism, Voulkos combined traditional ceramic production techniques with a spontaneous and liberated mode of expression. This unique approach can be seen as a reflection of Abstract Expressionism’s tendency to get inspiration from the material culture of primitive societies. Voulkos modernized and reinterpreted ceramics, which have been used as a means of expression since prehistoric times with the perspective of primitive cultures.This study aims to analyze the primitivist approach in Voulkos’s artworks, offering an alternative framework for interpreting his artistic practice.