İlkokul Öğrencilerinin Adalet Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Creative Commons License

Balbağ N. L., KARATAŞ A., Akar C.

Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.426-441, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İlkokul üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin adalet eğilimi düzeylerini ortaya çıkarmak ve adalet eğilimi düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırma ilişkisel desen türünde betimsel bir alan araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu devlet okulunda öğrenim gören 366 üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma grubu okulun bulunduğu sosyoekonomik düzey kriterine göre belirlenmiş tabakalama yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmanın verileri Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu ve Adalet Eğilimleri Ölçeği ile toplanmıştır. Adalet eğilimler ölçeği (2011) yılında Sarmusak tarafından geliştirilmiş, 9 madde ve tek boyuttan oluşmaktadır. Toplanan veriler üzerinden betimsel istatistikler yapılmıştır. Yapılan analizler doğrultusunda öğrencilerin adalet eğilimlerinin yüksek olduğu ve kızların puanları erkeklere göre anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin adalet eğilimi ölçeğinden aldıkları puanlarla en yüksek ilişkininin öğrencilerin telefon-tabletle oyun oynama süreleri olduğu görülmektedir. Öğrencilerin günlük telefon ve tabletle oyun oynama süreleri arttıkça adalet eğilimi puanları düşmektedir. Adalet eğilimleri ile anne (r=.15) ve baba eğitim durumu (r=.14) ile öğrencilerin kitap okuma sayıları arasında düşük düzeyli de olsa pozitif bir ilişki olduğu göze çarpmaktadır. Aylık gelir durumu ile telefon tabletle oyun oynama süresi arasında da pozitif bir ilişki olduğu görülmektedir (r=.17). Bir diğer anlamlı bulgu ise telefon ve tabletle oyun oynama süresi ile televizyon izleme süresi olmuştur. İki değişken arasında pozitif bir ilişki olduğu görülmektedir (r=.34). Telefon tabletle oyun oynayanlar aynı zamanda daha çok televizyon izlemektedirler. Bu sonuçlar doğrultusunda ailelere teknolojik araçlarla uzun süre vakit geçirmeleri durumunda öğrencilerin olumsuz etkilendiğine yönelik bilgilendirmeler yapılabilir. Öğrencilerin teknolojik aletlere daha az zaman geçirmesi için farklı ders dışı evde ve okulda yapılabilecek etkinlikler sunulabilir. Ayrıca bu konuyla ilgili daha derinlemesine nitel yöntemlerle araştırmalar gerçekleştirilebilir.
This research, which was carried out to reveal the justice disposition levels of primary school third and fourth grade students and to examine the justice disposition levels in terms of some variables, is a descriptive field study in the relational design type. The study group of the research consisted of 366 third and fourth grade students studying in public schools. The data of the study were collected with the personal information form and the Justice Tendency Scale. The justice tendencies scale was developed by Sarmusak in 2011 and consists of 9 items and one dimension. Descriptive statistics were made on the collected data. According to the analyzes made, it was found that the students' justice tendencies were high and the scores of the girls were significantly higher than the boys. In addition, it is seen that the highest correlation with the scores of the students from the justice tendency scale is the time the students play with the phone-tablet. It is striking that there is a positive relationship, albeit at a low level, between the justice tendencies, the education level of the mother (r=.15) and the father (r=.14) and the number of students reading books. It is seen that there is a positive relationship between monthly income status and playing time with phone tablet (r=.17). Another significant finding was the duration of playing games with phones and tablets and the duration of watching television. It is seen that there is a positive relationship between the two variables. In line with these results, families can be informed that students are negatively affected if they spend a long time with technological tools. Different extracurricular activities that can be done at home and at school can be offered so that students spend less time on technological devices. In addition, more in-depth qualitative research can be conducted on this subject.