Milli Eğitim, cilt.53, sa.244, ss.1967-1982, 2024 (Scopus)
Bu çalışmada Türkiye’de eğitim alanında yapılmış Afganistan ile ilgili lisansüstü tezleri incelemek hedeflenmiştir. Türkiye Yüksek Öğretim Kurumu'nun onayı ile yayınlanan tezlerden Afganistan ile alakalı ve eğitim alanında yapılmış tezler çalışma kapsamına alınmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda mevcut durumu incelemek ve ortaya koymak için doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında incelenen tezlerde yazarların demografik özellikleri, tez yazımında kullanılan dil, tezlerin mezuniyet derecesi, basım yılı, danışman ve üniversite bilgileri gibi değişkenler detaylı olarak ele alınmıştır. Tezler, çalışmanın amacına yönelik olarak araştırma kapsamı ve yöntemi bağlamında değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre Türkiye'de Afganistan ile ilgili eğitim alanında yapılmış tezlerin yazarlarının % 25'i kadın, %75'i erkektir. Tezlerin yazımında kullanılan dil bağlamında, 41'inin Türkçe, 6'sının İngilizce olduğu belirlenmiştir. Tezlerin mezuniyet dereceleri dağılımı ise % 85.1 yüksek lisans, %14.9 doktora şeklindedir. Tezlerin basım yılı incelendiğinde 2005 ile 2022 yılları arasında bir yoğunluk olduğu söylenebilmektedir. İncelenen tezlerde danışman olarak profesör unvanına sahip öğretim üyelerinin daha fazla yer aldığı ve tez yazarlarının daha çok İstanbul Üniversitesi mezunu olduğu belirlenmiştir. Çalışma kapsamında lisansüstü tezlerin başlıklarının analizinde 11 farklı alt başlık tespit edilmiştir. Buna ek olarak, incelenen tezlerin yönteminde nitel çalışmaların daha çok tercih edildiği görülmüştür.