Ortaokul Öğretmenlerinin İfadeleriyle Mobbingin Gündelik Yaşama Etkileri


Temli Durmuş Y.

Araştırma ve Deneyim Dergisi, sa.9, ss.37-48, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Mobbing kavramı bezdiri, yıldırma gibi sözcüklerle de tanımlanan sistematik, sıkıntı verme süreci olarak

tanımlanabilmektedir. Psikolojik, fizyolojik, mesleki olumsuz etkileri bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı

devlete bağlı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin mobbing deneyimlerini ve etkilerini ortaya koymaktır. Bu

nitel çalışmada durum deseni benimsenmiş olup sadece mobbinge uğradıklarını ifade eden gönüllü öğretmenler

çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu nedenle Amaçlı Örnekleme benimsenmiştir. Uşak ili merkezinde

bulunan toplam 5 ortaokulda görev yapan ve mobbinge uğradıklarını ifade eden 22 öğretmen bu çalışmanın

çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışmanın bulguları, içerik analizi sonrası oluşan üç tema altında sunulmuştur;

Mobbing Kavramı, Mobbingin Nedenleri ve Mobbingin Sonuçları. Mobbingi, görmezden gelme, psikolojik baskı,

meslekten soğutma, okulda istememe gibi deneyimlerle yaşadıklarını açıklayan katılımcılar, mobbingin nedenleri

teması altında farklı sendikalara üye olmak, mobbinge şahit olmaya yönelik direncin bulunmasının bir sonucu

olarak mobbing davası açamama, mobbing uygulayan kişilerin kendilerini yetersiz hissetmeleri gibi etkenleri,

mobbingin nedenleri olarak sıralamışlardır. Üçüncü ve son tema olan Mobbingin Sonuçları temasının altında,

sinir bozukluğu, depresif etkiler, ilgisiz şeylere bile ağlama gibi psikolojik temelli sonuçlar kodlar ortaya

çıkmıştır.