Din, uygulanmak üzere gelen bir nizam olduğundan, mutlaka eğitimi gerekmektedir. Zira din
eğitimi fertleri ve toplumları etik yönden yüceltirken sosyal, siyasi ve iktisadi gelişmelerde de adeta
motor vazifesi görmektedir. Bu bağlamda bütün
toplumlar din eğitimine özen göstermişler ve bu
eğitimi verecek kurum ve müesseseler oluşturmuşlardır. Tarihi süreçte, hicretten önce Mekke’de
Daru’l-Erkam’da başlayan, hicretten sonra Medine’de Ashab-ı Suffe’de devam eden kurumsal dini
eğitim daha sonraki dönemlerde Daru’l-Kur’an,
Daru’l-Hadis, tekkeler, zaviyeler ve fıkıh medreseleri gibi müesseselerle kurumlaşarak devam
edegelmiştir. Günümüzde de camiler, Kur’an
kursları, İmam Hatip okulları, İlahiyatlar, İslâmi
İlimler fakülteleri, Eğitim fakülteleri vb. kurumlar
eliyle yapılmaktadır.
Din eğitimi ile fıkhın ilişkisi ise beşikten mezara kadar devam eden bir olgudur. Fıkıh, çocuk doğar doğmaz sağ kulağına ezan sol kulağına kamet
okumayı, yedi yaşlarına geldiğinde namaz kılmayı, on yaşına geldiği halde kılmazsa ikaz etmeyi
hatırlatır. Hayata atıldığında yaşayacağı ve karşılaşacağı olayların hükümlerini bildirir. Ölünce de
teçhizini, dua ve namazla defnini öğretir. Dolayısıyla dinini yaşamak isteyen her insan beşikten
mezara hayatın her alanında fıkhın öğrettiği hükümleri bilmek durumundadır. Bir diğer ifadeyle
dinin pratik manada beşeri ilişkilerini tanzim eden
ilim dalı fıkıhtır. Dinin emirlerinin doğru bir şekilde yerine getirilmesi de ancak fıkhı bilmekle
mümkündür.
As its orders and prohibitions are placed to be
implemented, religion is an issue that needs education. Hence, religion education both glorifies
individuals and societies in terms of ethic and it
serves basic role like an engine in social, political
and economic developments. In this context, all
societies have paid attention to religious education
and have created institutions and organizations to
provide this education. When we look at its historical process, religious education which started in
Daru’l-Erkam, Mecca before hegira and Ashab-ı
Suffe, Medina after hegira continued by turning
into an institution with Islamic monasteries, zawiya and madrasa. Today, it is carried out by mosques, Quran courses, Imam Hatip schools, Seminaries, Faculties of Islamic Theology and Faculties
of Education.
The role of fiqh in religious education is a fact
which continues from birth to death. Religion reminds to recite the adhan to right ear and iqama to
the left ear when a child is born, to order prayer
when they are seven, to be punished if they do not
perform prayer when they are ten. It pronounces
the judgments of actions in life. It declares the funeral with prayers in time of death. So everyone
who wants to lead a religious life has to learn his/
her religion. Fiqh is the discipline which regulates the practice of religion. To observe the orders
of religion is only possible with the knowledge of
fiqh.