ERKEN DÖNEMDEN GÜNÜMÜZE DIN EĞITIMI VE FIKIH İLIŞKISINE GENEL BAKIŞ


Creative Commons License

TOSUN N.

e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, cilt.13, sa.3, ss.1286-1301, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.26791/sarkiat.957947
  • Dergi Adı: e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1286-1301
  • Uşak Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Din, uygulanmak üzere gelen bir nizam olduğundan, mutlaka eğitimi gerekmektedir. Zira din eğitimi fertleri ve toplumları etik yönden yüceltirken sosyal, siyasi ve iktisadi gelişmelerde de adeta motor vazifesi görmektedir. Bu bağlamda bütün toplumlar din eğitimine özen göstermişler ve bu eğitimi verecek kurum ve müesseseler oluşturmuşlardır. Tarihi süreçte, hicretten önce Mekke’de Daru’l-Erkam’da başlayan, hicretten sonra Medine’de Ashab-ı Suffe’de devam eden kurumsal dini eğitim daha sonraki dönemlerde Daru’l-Kur’an, Daru’l-Hadis, tekkeler, zaviyeler ve fıkıh medreseleri gibi müesseselerle kurumlaşarak devam edegelmiştir. Günümüzde de camiler, Kur’an kursları, İmam Hatip okulları, İlahiyatlar, İslâmi İlimler fakülteleri, Eğitim fakülteleri vb. kurumlar eliyle yapılmaktadır. Din eğitimi ile fıkhın ilişkisi ise beşikten mezara kadar devam eden bir olgudur. Fıkıh, çocuk doğar doğmaz sağ kulağına ezan sol kulağına kamet okumayı, yedi yaşlarına geldiğinde namaz kılmayı, on yaşına geldiği halde kılmazsa ikaz etmeyi hatırlatır. Hayata atıldığında yaşayacağı ve karşılaşacağı olayların hükümlerini bildirir. Ölünce de teçhizini, dua ve namazla defnini öğretir. Dolayısıyla dinini yaşamak isteyen her insan beşikten mezara hayatın her alanında fıkhın öğrettiği hükümleri bilmek durumundadır. Bir diğer ifadeyle dinin pratik manada beşeri ilişkilerini tanzim eden ilim dalı fıkıhtır. Dinin emirlerinin doğru bir şekilde yerine getirilmesi de ancak fıkhı bilmekle mümkündür.
As its orders and prohibitions are placed to be implemented, religion is an issue that needs education. Hence, religion education both glorifies individuals and societies in terms of ethic and it serves basic role like an engine in social, political and economic developments. In this context, all societies have paid attention to religious education and have created institutions and organizations to provide this education. When we look at its historical process, religious education which started in Daru’l-Erkam, Mecca before hegira and Ashab-ı Suffe, Medina after hegira continued by turning into an institution with Islamic monasteries, zawiya and madrasa. Today, it is carried out by mosques, Quran courses, Imam Hatip schools, Seminaries, Faculties of Islamic Theology and Faculties of Education. The role of fiqh in religious education is a fact which continues from birth to death. Religion reminds to recite the adhan to right ear and iqama to the left ear when a child is born, to order prayer when they are seven, to be punished if they do not perform prayer when they are ten. It pronounces the judgments of actions in life. It declares the funeral with prayers in time of death. So everyone who wants to lead a religious life has to learn his/ her religion. Fiqh is the discipline which regulates the practice of religion. To observe the orders of religion is only possible with the knowledge of fiqh.