ASEAD 10. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER SEMPOZYUMU, Ankara, Turkey, 19 - 21 November 2022, pp.903-916, (Full Text)
Ticarileşen futbol ortamı içerisinde taraftarların futbola duydukları bağlılık ve aidiyet de farklı
boyutlar kazanmış ve taraflar arasındaki ilişkiler büyük bir dönüşüm geçirmeye başlamıştır. Bu dönüşümün
en dikkate değer örneklerinden biri Hırvat Dinamo Zagreb ve taraftarları arasındaki ilişkiden ileri gelmiş
ve taraftarlar büyük bir bağlılıkla sarılmış olduğu kulübe ve kulübün sahip olduğuna inandıkları kimliğe
sahip çıkmaya çalışmışlardır. 2000’den sonra 11’i arka arkaya olmak üzere tam 17 şampiyonluk kazanan
Dinamo Zagreb taraftarları da kazanmış oldukları bu olağanüstü başarılara rağmen takımlarının
kendilerinin atfetmiş oldukları değerlerden uzaklaştığını ve kimliğini kaybetmeye başladığını düşünerek
bir dizi protestoda bulunmuşlardır. Kulüp yönetimi içerisinde baskın bir rol almaya başlayan Zdravko
Mamic’in günden güne artan etkisini ve buna bağlı olarak Dinamo Zagreb’in anti-demokratik bir hüviyet
kazanmasını eleştiren taraftarlar da tepkilerini farklı yollardan dile getirmeye başlayarak bu sürece sessiz
kalmamışlar, farklı oluşumlarla bu süreci hem hukuki hem de içtimai manada değiştirmeye çabalamışlardır.
Dolayısıyla, işbu çalışmada Dinamo Zagreb taraftarlarının Bertolt Brecht’in epik tiyatrosunda vurgulamış
olduğu izleyici profili ile ne denli ilintililik gösterdiği vurgulanmıştır.