BRECHT’İN İDEAL “TARAFTARLARI”


Creative Commons License

Kalkan M. T.

ASEAD 10. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER SEMPOZYUMU, Ankara, Turkey, 19 - 21 November 2022, pp.903-916, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.903-916
  • Uşak University Affiliated: Yes

Abstract

Ticarileşen futbol ortamı içerisinde taraftarların futbola duydukları bağlılık ve aidiyet de farklı

boyutlar kazanmış ve taraflar arasındaki ilişkiler büyük bir dönüşüm geçirmeye başlamıştır. Bu dönüşümün

en dikkate değer örneklerinden biri Hırvat Dinamo Zagreb ve taraftarları arasındaki ilişkiden ileri gelmiş

ve taraftarlar büyük bir bağlılıkla sarılmış olduğu kulübe ve kulübün sahip olduğuna inandıkları kimliğe

sahip çıkmaya çalışmışlardır. 2000’den sonra 11’i arka arkaya olmak üzere tam 17 şampiyonluk kazanan

Dinamo Zagreb taraftarları da kazanmış oldukları bu olağanüstü başarılara rağmen takımlarının

kendilerinin atfetmiş oldukları değerlerden uzaklaştığını ve kimliğini kaybetmeye başladığını düşünerek

bir dizi protestoda bulunmuşlardır. Kulüp yönetimi içerisinde baskın bir rol almaya başlayan Zdravko

Mamic’in günden güne artan etkisini ve buna bağlı olarak Dinamo Zagreb’in anti-demokratik bir hüviyet

kazanmasını eleştiren taraftarlar da tepkilerini farklı yollardan dile getirmeye başlayarak bu sürece sessiz

kalmamışlar, farklı oluşumlarla bu süreci hem hukuki hem de içtimai manada değiştirmeye çabalamışlardır.

Dolayısıyla, işbu çalışmada Dinamo Zagreb taraftarlarının Bertolt Brecht’in epik tiyatrosunda vurgulamış

olduğu izleyici profili ile ne denli ilintililik gösterdiği vurgulanmıştır.