YÜZ YÜZE VE SOSYAL AĞLARDAKİ İLİŞKİLERDE BENLİK SUNUMU: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI


Tiryaki S., Karakuş M., Balcı E. V.

The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, cilt.13, sa.3, ss.792-802, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin yüz yüze ve dijital ortamdaki ilişkilerdeki benlik sunumunun farklılıkları üzerine odaklanmaktadır. Çalışmanın odak amacı yüz yüze ilişkilerde gösterilen ile dijitalde gösterilen benlik sunumunun farklılık göstermesidir. Bireysel farklılıklar, cinsiyet, yaş ve sosyo-demografik özellikler benlik sunumunun yüz yüze ilişkilerde ve sosyal medyada farklılaşmasına neden olmaktadır. Literatürdeki tartışmalar, yüz yüze ilişkilerdeki benlik sunumuna ve son dönemde sosyal medyadaki benlik sunumuna odaklanırken, bu çalışma benlik sunumundaki ortamlara göre farklılaşmaları boyutlarıyla anlamlandırmayı hedeflemiştir. Benlik sunumu yüz yüze ilişkilerde literatürde yeterli sayıda yer almasına rağmen hem yüz yüze ilişkilerde hem de dijital ortamdaki ilişkilerdeki benlik sunumu arasındaki farklılıklar açısından yetersizdir. Çalışmanın bu açıdan alana katkı sağlayacağı öngörülmektedir. Bu amaçla Konya’da yaşayan üniversite öğrencileri ile saha araştırmasına dayalı anket tekniği kullanılmış ve 417 öğrenci ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, cinsiyete ve ikamet şekline göre sosyal medya ve yüz yüze ilişkilerde benlik sunumunun farklılaştığı, gelir ve kardeş sayısına göre farklılaşma olmadığı belirlenmiştir.
This study focuses on university students' self-presentation in face-to-face relationships and social media. Many factors affect self-presentation. Individual differences, gender, age and socio-demographic characteristics cause self-presentation to differ in face-to-face relations and social media. While the discussions in the literature focused on self-presentation in face-to-face relationships and recently self-presentation in social media, this study aimed to make sense of the differences in self- presentation according to the environments in terms of dimensions. For this purpose, a survey technique based on field research was used with university students living in Konya and a study was carried out with 417 students. As a result of the research, it was determined that self-presentation differed in social media and face-to-face relations according to gender and residence type, and there was no differentiation according to income and number of siblings.