Üniversite Afet ve Acil Toplanma Alanlarının Farkındalığının Arttırılması


Creative Commons License

Savaşcı M., Bayram S. N.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Nisan 2024
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2025
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Proje Özeti

“Afet” kelimesi, Türk Dil Kurumu’nun sözlüğünde “Çeşitli doğa olaylarının sebep olduğu yıkım ya da “Olumsuz sonuçlar doğuran durum” biçiminde tanımlanmaktadır. Bu tanımlar doğrultusunda iki türlü afetin varlığı söz konusu olur. Bunlar doğal afetler ve insan kaynaklı afetlerdir. Doğal afetler; deprem, su baskını, toprak kayması, yangın, kaya düşmesi, çığ, fırtına, hortum, kuraklık, vb. ve insan kaynaklı afetler; nükleer, biyolojik ve kimyasal kazalar, endüstriyel kazalar, taşımacılık kazaları vb. şeklinde sınıflandırılırlar( AFAD, URL-2, Kutluğ, 2008).  Afetin meydana gelmesinin akabindeki ilk 72 saat (altın saatler olarak çağrılır, AFAD, URL-3) afetzedeler için önemli bir zaman dilimidir (Arslan, 2021) ve acil yardımın bireylere ulaştırılması için en önemli süreçtir. Doğru planlanması gerekir. Bireylerin afetin ilk etkisini atlatarak güvenli alana geçmeleri ve yetkililerin ilk yardım hizmetlerini afetzedelere ulaştırmaları için acil toplanma alanları belirlenmiştir (Aman ve Aytaç, 2022). Toplanma alanlarının ehemmiyetini kavramın tanımından algılayabilmek oldukça açıktır. Şöyle ki; AFAD toplanma alanları tanımını: Afet ve acil durumlar sonrasında geçici barınma merkezleri hazır olana kadar geçecek süre içerisinde yaşanacak paniği önlemek ve sağlıklı bilgi alışverişini sağlamak amacıyla halkın tehlikeli bölgeden uzaklaşarak toplanabileceği güvenli alanlardır.” şeklinde vermektedir(AFAD, URL-1). Bu durumda; öğrencilerin üniversite afet ve acil toplanma alanlarını bilmeleri olası bir afet anında bilinçli, hazırlıklı ve güvende olmalarını sağlar. Acil durum yönetimini kolaylaştırır. Çalışmamızda Uşak Üniversitesi öğrencilerinin üniversite afet ve acil toplanma alanlarının konumlarını bilip bilmedikleri, bilmeleri durumunda ne kazanımlar elde edecekleri, olası bir afetle karşılaştıklarında nasıl davranmaları gerektiğinin farkında olup olmadıkları röportaj, gözlem ve anket yöntemleri ile incelenecektir. Dönütler alındıktan sonra öğrencilerin bu konudaki bilgi ve duyarlılık boyutları dikkate alınarak söz konusu alanların önemi hakkında eğitimler verilecek, gerekirse tatbikatlar uygulanacaktır. Ayrıca yerleşkede bu konuda tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için çalışılacaktır.