Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2023
Bu projenin amacı, bilişsel
çarpıtmaların beliren yetişkinlerin kendilerini, başkalarını ve durumları
affetmeleri üzerindeki etkisinde pozitif psikolojinin kavramları olarak
gösterilen iyimserlik, öz-şefkat, özgecilik ve şükran duymanın aracı rolünün
olup olmadığını belirlemek ve aracılık etkisi kanıtlanan değişkenler temel
alınarak hazırlanan affetmeye yönelik psikoeğitim programının, beliren
yetişkinlerin affetmeleri üzerinde etkili olup olmadığını incelemektir. Bu
doğrultuda değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi için ilişkisel
araştırma modeli, affetmeye yönelik psikoeğitim programının etkisinin sınanması
için ise deneysel araştırma modeli kullanılmış olup araştırma yönteminde
çeşitleme yoluna gidilmiştir. Araştırma sürecinde iki farklı çalışma grubu
kullanılmıştır. İlişkisel verilerin elde edildiği birinci çalışma grubu,
beliren yetişkinlik döneminde bulunan 488 üniversite öğrencisinden
oluşturulmuştur. Birinci çalışma grubunun yaş aralığı 18 ila 32 arasında
değişmekte iken yaş ortalaması 20.32’dir. Deneysel verilerin elde edildiği
ikinci çalışma grubu ise 14’ü deney grubunda 14’ü de kontrol grubunda yer almak
üzere toplamda 28 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Deney grubunun yaş
ortalaması 20.84, kontrol grubunun yaş ortalaması ise 20.79’dur. Araştırmada
veriler; araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgi formu,
Heartland Affetme Ölçeği, Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği, İyimserlik Ölçeği,
Öz-Şefkat Ölçeği, Özgecilik Ölçeği ve Şükran Ölçeği kullanılarak elde
edilmiştir. İlişkisel verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra
değişkenler arasındaki ilişkinin saptanması için Pearson Korelasyon Katsayısı,
Örtük Değişkenli Aracılı Yapısal Model ve Bootstrap Analizi kullanılmıştır.
Deneysel verilerin analizinde ise non-parametrik analizler kullanılmış olup,
Mann Whitney U-Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testinden yararlanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre iyimserlik, öz-şefkat, özgecilik ve şükran duyma
değişkenlerinin, bilişsel çarpıtmalar ile kendini ve başkasını affetme arasında
kısmi aracılık, bilişsel çarpıtmalar ile durumu affetme arasında ise tam
aracılık rolünün istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmektedir. Kendini
affetme modelinde öz-şefkat, başkasını affetme modelinde özgecilik ve durumları
affetme modelinde ise iyimserlik en yüksek etkiye sahip aracılar olarak tespit
edilmiştir. Ayrıca aracı değişkenlerin desteklendiği affetmeye yönelik
psikoeğitim programına katılan deney grubunun kendilerini, başkalarını ve
durumları affetme puanları, kontrol grubuna göre pozitif yönde anlamlı bir
farklılık göstermiştir. Deney grubundaki beliren yetişkinlerin affetme puanları
üzerindeki bu farklılık, yapılan izleme ölçümünde de kalıcılığını korumuştur. Bu
bağlamda affetmeye yönelik psikoeğitim programının, beliren yetişkinlerin
affetme düzeylerini artırdığı ifade edilebilir. Sonuç olarak bilişsel
çarpıtmaların beliren yetişkinlerin affetmeleri üzerindeki olumsuz etkisini kırmak
ve affetme becerilerini artırmak için pozitif psikolojinin kavramları arasında
gösterilen iyimserlik, öz-şefkat, özgecilik ve şükran duyma değişkenlerinden
faydalanılabileceği söylenebilir.